- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
102

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 102 —

mellan dess medlemmar. I den mån nya lifsvärden
uppkomma, ställas äfven de under gudomligt skydd.
Antingen hypostaseras de själfva, eller inräknas de under någon
af de förefintliga gudarnes herradöme. Kulturutvecklingen
skapar med nödvändighet nya fält för människornas
verksamhet. Af sådan art äro exempelvis de lifsområden, som
höra under konsten och litteraturen. Hit höra vidare
de nya synpunkter, som människornas utveckling i etiskt
afseende gifver för bedömandet af deras handlingssätt.
Moraliska egenskaper erhålla såväl som intellektuella sina
representanter bland gudarna. Men först och främst måste
allt det ställas in i ett religiöst förhållande, som rör lifvets
uppehälle och bevarande, det må nu hänföra sig till
nationens, samfundsklassens, familjens eller den enskilde
individens lif. Detta sker i polyteismen därigenom, att de
gudar, som bilda panteon, öfvertaga dessa olika funktioner.
Det är på så sätt de bibehålla ett direkt förhållande till
sina dyrkare och därmed sin religiösa betydelse. En
undersökning af gudsföreställningens utveckling i detta
hänseende blir alltså en undersökning om special- och
funktionsgudarnas plats och betydelse i religionens historia.

Specialgudarnes art och väsen låter sig bäst
framställas genom en undersökning af deras gestaltning i den
romerska religionen. Här har nämligen »grundtanken
bibehållit sig i sin ursprungliga nakna stelhet1». Vår
kännedom om den romerska religionen i berörda afseende
grundar sig hufvudsakligen på de brottstycken af Varros
Anti-quitates rerum humanarum et divinarum, som meddelas af
Augustinus och Tertullianus2. Största delen af de
gudaväsen, som dessa uppräkna, tillhöra familjelifvet och
landtbruket. Till den förra kategorien höra exempelvis
Diis-piter, som hjälper barnet vid födelsen och Candelifera,
som sköter belysningen vid samma tillfälle. Educa lär
barnen att äta, Potina lär dem dricka, Abeona och Adeona

1 Mommsen, Römische Geschichte, I, 167.

3 Augustinus, De civitate Dei IV, 8, 9; VII, 2, 3, 23.
Tertullianus, Ad nationes II, 11.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free