- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
111

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 111 —

senare kategorien, som han tillerkänner den största
betydelsen, och som han anser de stora indiska gudarna
hafva tillhört1. Då specialgudar emellertid förekomma i
både den egyptiska och den indiska religionen, får man
väl antaga, att de spelat enahanda roll i dessa religioners
utveckling som i de öfrigas.

Den religion, där vi bäst kunde följa utvecklingen till
polyteism, var den babylonisk-assyriska. Frågan blir alltså,
hvad plats specialgudarna här intaga. Det är här att märka»
att begreppet »Sondergötter» för Usener äfven omfattar
naturgudomligheter. Från den synpunkten kunna äfven
medlemmarna af assyrernas panteon betecknas såsom
»Sondergötter». Men de ha förlorat denna sin karaktär, så
snart deras verksamhetsområde vidgat sig att omfatta mera,
än hvad som ursprungligen betecknats med deras namn.
Fråga är, huruvida deras verksamhetsområde någonsin
varit så begränsadt. Vi ha icke rätt att sluta oss till, att
så varit förhållandet, så framt icke dylika gudaväsen
verkligen kunna påvisas i ifrågavarande religion. Om så
verkligen förhåller sig, återstår att se, huruvida öfvergången
till polyteism här försiggått på det af Usener angifna sättet
eller icke. I senare fallet ha vi då att afgöra, om här
föreligger en annan utvecklingstyp än den af Usener skildrade,
eller om hans teori på denna punkt icke kan få anses
öfverensstämma med det historiska förloppet.

Det gäller således först och främst att konstatera,
huruvida specialgudar verkligen förefinnas i den
babyloniskassyriska religionen eller icke. Frågan besvaras lättast
genom en undersökning af de förteckningar öfver gudarnes
epiteter, som vi ännu ha i behåll. Så finna vi exempelvis,
att Nebo på ett ställe tillägges följande epiteter2: Som
Marduks son heter han a Dubbisag. Dubbisag är till
betydelsen lika med tupsarru, tafvelskrifvare3. Såsom den
gud, hvilken skänker faderskap, ka-e^-se ab-bu-ti, tecknas
han ’i Ab.ba. Såsom beslutens gud, ba-nu pi-ris-ti, den

1 Vedische Mythologie II, 19.

2 II R. LX, 2, 29-40.

3 Brünnow, A classified List. 6011.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0119.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free