- Project Runeberg -  427 porträtter af namnkunniga svenske män och fruntimmer /
50

(1847) [MARC] [MARC] With: Gustaf Henrik Mellin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konung Gustaf III:s Samtida ... - Carl den XII:s Samtida ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ehuru man förebrår hans kolorit någon matthet, troligen
emedan han vänjt sig för mycket vid
dekorations-målnin-gen, hvars alster äro beräknade för ljusskenet. Till de
dyrbaraste lemningarna efter honom, kanske det enda hela
parti, som ännu finnes i behåll af hans pensel, hör salen i
5:te Akten af Operan Armidej som verkligen försätter
åskådaren i den trollverld, der stycket spelar, och utgör en
värdig sambroder till Gliicks musik. RIan har af honom
’fiera förträffliga arbeten i aquarell, men äfven några i olja,
hvaraf de förnämsta äro: Slaget vid Högland, som sitter
på Rosersbergs slott, och Träjjningen mellan
Crotonia-terne och Sybariterne, som förvaras i Kongl. rummen i
Stockholms Operahus, [lan afied år 1804, susom del
misstänktes, af uudfänget förgift, men hvarom ingen
undersökning anställdes, hvarföre alltsammans stannade vid blotta
misstankan.

83.

Georg de Mauées.

Under del utlänningar inkallades till Sverige och der
lunno ett nytt fädernesland, måste det i sin ordning också
till ullandet aflemna sin tribut af en och annan bland sine
utmärktaste söner. En Martin Meytens, född i Stockholm,
kom till Wien och blef der den Kejserliga Akademiens
Direktör. En af hans lärjungar var de Marées, förmodligen
härstammande från utländska föräldrar, men född i
Stockholm år 1697. Han lärer likväl redan i sin ungdom
haf-va öfvergifvit hembygden, för att i främmande länder
ut-öfva en konst, hvar till han käude sig kallad, men som då
i S\erige ännu föga utvecklat sig ur lindan. Hau arbetade
i synnerhet i Van Dyks maner och ansågs för en utmärkt
porträttmålare, hvars arbeten på hans tid mycket
eftersöktes. Han dog i München år 1775.

84.

Elias Martin,

född i Nora år 1739, hade det öde gemensamt med de flesta
snillen och konstnärer, att vara son af fattiga föräldrar och
att sålunda sjelf nödgas bryta sig den väg till lyckan, som
naturen honom anvist. Hans fader var snickare och ville
således, efter fäders vana, att sonen skulle omfatta hans
yrke. Då gossen emedlertid icke härtill röjde någon
fallenhet, tillät lian honom slutligen välja ett annat handtverk,
som han väl icke ansåg lika godt, men som med flit och
ihärdighet syntes lofva att föda sin man, nemligen
målare-professionen. Detta val var lyckligt, emedan i detta yrke

ingick teckningskonsten, för hvilken Elias hade bestämd
fallenhet och derigenoin, att det förde lionoin till
bekantskap med den store August Ehrensvärd. Då denne skulle
utse arbetare af alla slag, som behöfdes för Sveaborgs fäst»
ningsbyggnad, blef Martin äfven en bland dem. Ehrensvärd
märkte snart, att ynglingens anlag voro af högre art än de,
som erfordrades för haudtverket; han uppmuntrade således
deras utveckling och Elias fick bortbyta den grofva penseln
mot ritstiftet och väggstrykuingen mot undervisningen i
teckningskonsten, hvilken hau meddelade åt garnisonens
Officerare. Bland desse var äfven Fältmarskalkens son,
sedermera General-Amiralen Ehrensvärd, den märkvärdige
Författaren af Konsternas Filosofi. Man kan med fullt skäl
säga, alt lärjungen föitjente äga eu sådan lärare och denue
en sådan elev. Med de knappa tillgångar Martin kunnal
hopspara, företog han sedermera en konstresa till Paris och
Rom samt derifrån till England, hvarest han qvarstannade
i femton ur, valdes till ledamot af Målare-Akademien
der-städes och förvärfvade rykte af eu bland Stor-Britaniens
störste artister. Gustaf III ville icke, att en sådan tnan
skulle vara förlorad för sitt fädernesland och återkallade
honom således dit år 1791. Här qvarblef han också till
sin död år 1818. Man har af honom flera historie-taflor,
men den genre, som egentligen var hans och hvari han
exellerade, var landskaps-målningen. Hau berömmes i
synnerhet för sin varma och behagliga kolorit. Äfven som
gravör var han lycklig och har, bland annat, graverat
plan-cherua till Ehrensvärds Italienska resa. Hans yngre broder,
Johan Fredrik, som han, ehuru sjelf 10 år äldre, likväl
hade det missödet att i två år öfverlefva, är i synnerhet
utmärkt som gravör. Då han fann sig i London gynnad af
lyckliga omständigheter, ditkallade hau sin broder, som
sedan äfven följde honom hem. Man har af denne en mängd
gravyrer, särdeles i aquatinta, deribland de till Sköldebrands
resa, till Bachi tempel och de bekanta Svenska vyerna,
hvari han aftecknat de märkligaste utsigter Sveriges sköna
natur och dess byggnadskonst erbjuda.

85.

Louis Masreliez.

Född i Paris 1747, koin han vid 7 års älder till
Stockholm med sin fader, som var oruaments-bildthuggare och
en af de flere konstnärer, hvilka kallades till Sverige att
pryda och fullborda inredningen uf det nyss färdiga Kongl.
slottet. Vid 22 års ålder reste han ut till Rom, att der
fullända sitt studium och vistades här i 14 år. Hemkom-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:06:16 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/portr427/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free