- Project Runeberg -  P. P. Waldenström i kyrkomötet /
247

(1931) Author: P. P. Waldenström With: Olof Johansson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Vid Kyrkomötena 1908, 1909 och 1910 - 7. Om kyrkans skiljande från staten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mycket betyder detta? Varje människa, både ämbetsmän, präster och
alla andra, tro precis, vad de vilja, och förkunna precis, vad de
vilja. När t. o. m. teologie professorer kunna taga bort både
begynnelsen och slutet av den andra trosartikeln samt stanna Vid Kristi
liv’, till dess den kommer, som visar, att hela Kristi liv är en
myt-likaväl som hans uppståndelse, säg: Vad betyder det då, att statens
och kyrkans ämbets- och tjänstemän äro bundna vid en bekännelse?
Det är endast att såsom lagligt konstituera ett osant förhållande, och
det kan aldrig lända kyrkan till heder eller gagn.

Nej, mina herrar, låtom oss se ställningen, sådan den verkligen,
är. Aposteln Paulus byggde hela den kristna tron, hela evangelium,
hela Kristi kyrka på Kristi uppståndelse från de döda, men det finnes
förty både lärda och olärda medlemmar av den svenska statskyrkan,
som anse den evangeliska berättelsen om Kristi uppståndelse bero
på en synvilla av apostlarna, om icke precis vara en medveten lögn
av dem. Ingen präst, ingen teologie professor skulle bliva avsatt
för sådant. Nej, man kan mycket väl gälla för att vara en
bekännelse-trogen luthersk kristen, trots att man sålunda river undan icke den
ena eller den andra mer eller mindre betydande satsen, utan själva
den grundval, på vilken hela den kristna kyrkan vilar och utan vilken
aposteln Paulus säger, att evangelii predikan är tom, är utan
innehåll.-Man skall icke inbilla sig, att ställningen är bättre, än vad den
verkligen är.

Den ärade utskottsordföranden sade, att kyrkan må känna sig
stolt över att hon har famnen öppen för alla. Därtill vill jag svara:
Icke behöver hon väl sluta till famnen, därför att hon upphör att vara
statskyrka. Den kristna missionen har i alla tider och alla land haft
famnen öppen för alla utan undantag, men den kristna församlingen,
sådan apostlarna tänkt sig den och Kristus grundat den, har aldrig,
haft medlemskap inom sig för sådana, som äro uppenbara gudsför-.;
nekare samt leva i allehanda synder och laster.

Det sades också, att det är en stor fördel, att till följd av
stats-kyrkoinrättningen barnen komma under kristendomens inflytande i
skolan. Ja, det är alldeles rätt, om jag flyttar mig några år tillbaka;
men allt mer och mer upphör den svenska kyrkans inflytande på’
skolorna. Det är slut därmed inom de högre läroverken; och inom
folkskolorna blir det snart slut. Men är det då så alldeles visst, att’
kyrkan icke skulle kunna hava ett visst inflytande inom skolan, även
om statskyrkoformen upplöstes? Och här är fråga icke om
avskaffande av kyrkan utan endast om ett upphävande av det band, som
gör denna kyrka till en trälinna under staten. Det är något som
herrarna alltjämt gå förbi och icke tyckas vilja inlåta sig på.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:32:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ppwik/0255.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free