- Project Runeberg -  P. P. Waldenström i kyrkomötet /
290

(1931) Author: P. P. Waldenström With: Olof Johansson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Vid Kyrkomötena 1908, 1909 och 1910 - 13. Om utarbetande av en ny handledning i den kristna tros- och sedeläran

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

läggande? Är det då icke bättre att taga bort denna olämpliga bok
och sätta en lämplig i stället?

Jag sade vidare, att Luthers lilla katekes är till innehållet
synnerligen oklar, och jag skall anföra ett exempel.

Luther frågar: Vad är döpelsen? Och han svarar: Döpelsen är
icke blott vatten, utan ett vatten förordnat genom Guds bud och
förbundet med Guds ord. — Men nu veta vi allesammans, att
döpelsen icke alls är vatten, om den också sker i vatten. Om döpelsen
vore vatten, så skulle man ju slå bort döpelsen, när man slår bort
vattnet, sedan döpelsen skett.

Nu skall den stora katekesen icke korrigera detta utan i stället
utveckla det, och då får man höra följande fråga: Huru beror dopets
verkan av Guds ord? Och svaret blir: Guds ord gör vattnet till
en döpelse — det står verkligen i vår katekes, att Guds ord gör

vattnet till en döpelse — ty utan Guds ord är det blott vatten och

ingen döpelse etc.

Att detta nu beror på Luthers lilla katekes, det är uppenbart därav,
att hän i sin stora katekes säger: ’För den skull bör det anses och
kallas icke endast ett naturligt vatten utan ett gudomligt, himmelskt,
heligt och frälsande vatten.’

Vill nu en lärare undervisa sina elever om döpelsen, så måste han
b.örja med att, tvärt i strid mot både Luthers lilla katekes och
förklaringen säga, att döpelsen icke är vatten; att Guds ord alls icke

gör vattnet till en döpelse.

Jag vill vidare ur den lutherska katekesen anföra t. ex. ett sådant
stycke som detta, att döpelsen i vatten betyder, ’att den gamla
människan hos oss skall genom daglig ånger och bättring förkvävas och
dödas med alla synder och onda lustar, och en ny människa åter
dagligen framkomma och uppstå, vilken i rättfärdighet och helighet
skall leva för Gud evinnerligen’.

Nog kan man väl begripa, att detta stycke icke hör till en lärobok
för barn. Också har den stora katekesen försökt att utveckla och
uppdela detsamma. Men den har i det avseendet synnerligen illa
fullgjort sitt uppdrag. ’Vi förbindas till att så använda’, heter det, ’den
nåd, vi undfått i dopet, att vi dö med Kristus och uppstå med
honom.’ Och sedan frågas: ’Huru skola vi dö med Kristus?’ ’Jo, den
gamla människan hos oss skall förkvävas och dödas.’ — ’Vad betyder
det, att den gamlä människan skall förkvävas och dödas? o. s. v.,
o. s. v.

Vad förstå nu barnen av allt detta? Rakt ingenting. Man kan lika
gärna föredraga det på arabiska för dem som på svenska. Det går
icke i dem på annat sätt än att det plågar dem.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:32:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ppwik/0298.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free