- Project Runeberg -  P. P. Waldenström i kyrkomötet /
293

(1931) Author: P. P. Waldenström With: Olof Johansson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Vid Kyrkomötena 1908, 1909 och 1910 - 13. Om utarbetande av en ny handledning i den kristna tros- och sedeläran

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Denna mening hade alltså Luther och Melanchton ännu år 1531,
och det är denna läromening, som framträder både i Luthers lilla
och hans stora katekes.

För övrigt, trots allt vad man talar om den lutherska katekesens
oumbärlighet och överlägsenhet, har man icke dragit sig för att
stympa den. Det torde icke vara alla herrarna bekant, att Luthers
lilla katekes icke har fem utan sex huvudstycken och att den icke
räknar två sakrament utan tre. Det femte huvudstycket handlar om
det sakrament, bikten, som i den svenska lutherska katekesen är
uteslutet. Det heter nämligen i den Augsburgska bekännelsen: ’Vere
sunt sacramenta baptismus, coena Domini, absolutio, quae est
sacra-mentum poenitentiae’. Bikten var för reformatorerna ett sakrament,
och i Augsburgska bekännelsens försvar heter det, att det vore
gudlöst att ur kyrkan taga bort den enskilda avlösningen (impium
esset ecclesia pri vatum absolutionem tollere). Den enskilda bikten
var för reformatorerna, när Luthers lilla katekes skrevs, ett
sakrament, men den har nu i den svenska upplagan av den lutherska
katekesen blivit, om jag så får säga, bortfuskad.

Har man emellertid tagit bort ett huvudstycke, så kunde det icke
vara något helgerån att taga bort de andra. Vad vi behöva, det är
icke en katekes i överensstämmelse med Luthers lilla katekes, utan
en katekes, som framställer den enkla bibliska sanningen.

Ett annat stycke, som är ganska betecknande för den lutherska lilla
katekesen, är utvecklingen av den andra bönen, som lyder: Komme
ditt rike! Luther säger, att vi bedja i denna bön, att Guds rike skall
komma till oss. Det står ju rakt icke så. Han sammanblandar där,
jag vet icke vad för något med Guds rike. Guds rike, som Frälsaren
talade om, var det rike, som skulle upprättas, när Han komme igen,
och det är om det rikets tillkomst vi bedja. Men nu säger Luther,
att det skall komma till oss. Vad vill det säga, att det skall komma
till oss? Det händer ofta, att man i predikningar sammanblandar
Guds rike med den kristna församlingen. Och vad vill det då säga
att bedja, att den kristna församlingen skulle komma till oss? Då
finge vi förfärligt mycket främmande. Men om jag tager Guds rike
i biblisk mening, vad vill det då säga, att Guds rike skall komma
till mig? I Tyskland få man mycket ofta vid uppläsande av bönen
Fader vår höra den läsas så här: Zu uns komme Dein Reich. Det
är helt och hållet för lutherska katekesens skull. I denna punkt
sammanblandar Luther den kristna församlingen och det kommande
Gudsriket på ett sätt, som har åstadkommit otrolig förvirring i
den kristna undervisningen och den kristna predikan.

Jag upprepar om igen, fastän det nog skall förekomma herrarna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:32:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ppwik/0301.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free