- Project Runeberg -  P. P. Waldenström i kyrkomötet /
302

(1931) Author: P. P. Waldenström With: Olof Johansson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Vid Kyrkomötena 1908, 1909 och 1910 - 13. Om utarbetande av en ny handledning i den kristna tros- och sedeläran

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

värdesätter bibeln. Från professor Pfannenstills synpunkt tror jag
nog, att det skall finnas många böcker, som man skulle kunna sätta
in i bibeln. Vad jag för min enskilda del tänker om Luthers lilla
katekes, det har jag uttalat vid ett föregående kyrkomöte. Det första
villkoret för att man skall kunna få en tillfredsställande lärobok
för skolan i kristendomskunskap är, att Luthers lilla katekes
avlägsnas.

Den är liksom en hypnotism denna tanke, att Luthers katekes är
någonting så makalöst förträffligt, att man aldrig får peta på den.
Och dock är den raka motsatsen. Vad den pedagogiska sidan angår,
är den högst underhaltig. Därför har man ständigt känt behovet av
en ’förklaring’ till densamma. Så länge vi behålla Luthers katekes,
är det omöjligt att undvika två katekeser. Luthers lilla katekes må
fogas in i den förklarande hur bra som helst, det blir i alla fall
två katekeser, även om det icke blir två skilda böcker.

Vad innehållet angår, så veta herrarna, att Luther vid den tid,
då han skrev sin lilla katekes, i många väsentliga punkter stod
kvar på rent romersk-katolsk ståndpunkt. Redan i första
huvudstycket se vi, huru han sammanblandar den mosaiska lagen och
den kristna sedeläran, såsom om den kristna ingenting annat vore
än en förklaring av de mosaiska buden. Det är ett
framställningssätt, som vållat ofantligt stor förvirring i den kristna läroåskådningen.

Går jag vidare till hans förklaringar över de tre trosartiklarna,
vad har man icke gjort för att kunna få någon rimlig form på dessa
oändligt långa haranger. De äro mycket svåra för en äldre människa
att hålla tillsammans, och dem skall man plugga in i barnen. Barnen
lära sig dem aldrig. De lära sig dem möjligen utantill, men innantill
aldrig; och om de hava lärt sig dem utantill i dag, så var säker
på, att två månader härefter kunna de dem icke.

Kommer jag så till tredje huvudstycket. När vi i den andra bönen
bedja, att Guds rike må komma, det Guds rike, som skall upprättas,
när Jesus kommer igen, så förvirrar Luther detta totalt genom sin
förklaring, där han talar om något helt annat, än vad andra bönen
innehåller.

I fjärde huvudstycket blir sakramentet för honom vattnet förenat
med Guds ord. Utan Guds ord, säger han, är det blott vatten. Detta
har förlett 1878 års katekes att komma med den frågan: Huru beror
dopets nytta av ordet? Svar: Det är ordet som gör vattnet till en
döpelse, ty utan ordet är det bara vatten. Således, genom Guds ord
skulle vattnet bliva en döpelse! Luther på den ståndpunkt han stod,
när han skrev den lilla katekesen, fattade ock saken så: därför
, säger han,, att vattnet genom ordet blir ett nåderikt livets vatten,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:32:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ppwik/0310.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free