- Project Runeberg -  P. P. Waldenström i kyrkomötet /
303

(1931) Author: P. P. Waldenström With: Olof Johansson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Vid Kyrkomötena 1908, 1909 och 1910 - 13. Om utarbetande av en ny handledning i den kristna tros- och sedeläran

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och när man så doppar barnet i detta vatten, så får barnet
därigenom den välsignelse, den nyfödelse, som han där talar om.

Går jag sedan till femte huvudstycket, så är det ett uppenbart
brott mot Luthers lilla katekes, när man i ’förklaringen’
sammanblandar nattvarden och altarets sakrament såsom en och samma sak.
Altarets sakrament är för Luther den förvandlade hostian. Han säger
därför i lilla katekesen, att ’altarets sakrament är vår Herre Jesu
Kristi sanna lekamen och blod, oss kristna givet att äta och dricka’.
Nattvarden är således ätandet och drickandet, och vad man äter och
dricker, det är sakramentet, d. v. s. hostian. Luther stod fullkomligt
på den ståndpunkten, när han skrev sin katekes 1529. Augsburgska
bekännelsen står ock precis på samma ståndpunkt. När därför
katolikerna gåvo ut sin Refutatis, så gillade de den Augsburgska
bekännelsens lära om nattvarden. Och Melanchton säger i sin Apologi, att
han väl visste, att katolikerna icke skulle ha någonting att anmärka
mot Augsburgska bekännelsens lära i den punkten, emedan
reformationen var ense däri med den katolska kyrkan. Nattvardsläran i
Luthers katekes är rent romersk-katolsk, och vad skall det då tjäna
till att hålla på den? Det vore väl också märkvärdigt, om man mer än
350 år efter Luthers död skulle vara så bunden vid hans lilla katekes,
att man icke skulle våga lämna den åsido, såsom man har lämnat
andra läroböcker från den tiden.

Det har här varit mycket tal om 1878 års katekes, och den har
blivit skarpt utdömd. Det må så vara. Den är dock av ett
kyrkomöte enhälligt antagen. Jag har många år såsom lärare i kristendom
begagnat 1878 års stora katekes, och nog är det saker där, som jag
kan säga äro betänkliga; men det är ofantligt mycket ädelt guld.i
den boken — det är alldeles visst. Jag har med glädje begagnat den
och funnit, att den för barnen vid en förnuftig behandling varit
vida mer tillgänglig än Luthers lilla katekes.»

Vid frågans avgörande bifölls herrar Norbergs och
Lundgrens motion oförändrad, d. v. s. med bibehållande av ordet
»ny», med 32 röster mot 26, som voro för den prästerliga
avdelningens förslag om godkännande av motionen för övrigt
men med borttagande av ordet »ny».

Så hade då Kyrkomötet för tredje gången under loppet
av sju år avlåtit skrivelse till Kungl. Maj :t med begäran
om utarbetande av ny lärobok i den kristna tros- och.
sedeläran, alltid betonande, att den borde vara grundad på
Luthers lilla katekes. Men ännu i dag — 20 år sedan den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:32:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ppwik/0311.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free