- Project Runeberg -  P. P. Waldenström i kyrkomötet /
332

(1931) Author: P. P. Waldenström With: Olof Johansson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Vid Kyrkomötena 1908, 1909 och 1910 - 15. Angående rättighet för föräldrar, tillhörande svenska statskyrkan, att i vissa fall få sina barn befriade från kristendomsundervisningen i skolan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

är, att Kristus uppstått från de döda. Det är detta, som giver allt
det övriga i hans verk dess frälsande betydelse.

När den franska revolutionen i slutet av 1700-talet avlyste
kristendomen och proklamerade förnuftets dyrkan, så gick detta i början
bra, människorna hurrade — det var vetenskap, naturligtvis. Men
till slut började det att gå bakåt. Då klagade huvudmannen för
den nya religionen däröver inför en av sina bekanta. Denne svarade:
Jag vet ett sätt att få det att gå bra, gå bort och låt hänga dig
och stå sedan upp igen på tredje dagen: då går det, men förr går
det icke’. Men det är just denna grundpelare för hela den
kristna tron, som man vill rycka bort, då man stannar vid Kristi
död.

Vid örebromötet uppträdde bland andra även en docent
Göransson, han, som antagligen nu skall bli professor i dogmatik vid
Uppsala universitet. Han sade bland annat: Vårt arbete går ut på
att rekonstruera bibelns ursprungskällor, som vi veta ligga längre
tillbaka. Det inses också med större klarhet, att de bibliska
skriftställarna använt dessa källor och färgat dem med den tro, som
de själva hade. Denna färgläggning gör det så svårt att nå tillbaka
till den ursprunglige Kristus. Teologerna ha skilt mellan
uppenbarelsen och den historia, vari den träder fram, samt mellan historien
och den teckning, vari den framställes. En sådan åtskillnad är
nödvändig för att det religiösa innehållet ej skulle tillintetgöras av den
historiskt kritiska forskningen. — Den moderna teologien hänvisar
oss alltså att kritiskt behandla redan den apostoliska kristologien. —
Evangeliet återger ej Jesu historia utan den urkristliga tron på
den upphöjde, uppfarne Jesus, som ej är identisk med den historiske
Jesus, som vetenskapen frågar efter. De erkänna, att det är en
begreppsdiktning i trons tjänst. — Den nytestamentliga kristologien
är hämtad dels från Gamla testamentet, dels från apokalyptiska
skrifter, dels från alexandrinsk litteratur. Den var i väsentliga delar
färdig redan innan Jesus framträdde.’

Den nytestamentliga kristologien — den var alltså färdig, innan
Jesus ens framträdde! Evangelisternas skildring av honom är oriktig.
Och detta uttalades nu icke av okunnigt folk, ej heller av botanister
eller geologer, utan av en person, som sannolikt skall bli lärare i
dogmatik vid Uppsala universitet för våra blivande läroverkslärare
och präster. Och ändå säger man, att ingenting nytt i det här fallet
inträffat sedan sista kyrkomötet.

Samme person säger vidare: ’Många kristologiska epitet, som
användas, äro oss nu, om vi se på enskildheterna och på den litterära
räckvidden, främmande. Men som betecknande Skriftens andemening

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:32:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ppwik/0340.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free