- Project Runeberg -  P. P. Waldenström i kyrkomötet /
343

(1931) Author: P. P. Waldenström With: Olof Johansson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Vid Kyrkomötena 1908, 1909 och 1910 - 15. Angående rättighet för föräldrar, tillhörande svenska statskyrkan, att i vissa fall få sina barn befriade från kristendomsundervisningen i skolan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det var ett märkligt förslag, som av en talare framkastades, att
undervisningen i barndomsskolorna, d. v. s. intill
konfirmations-åldern, skulle vara konfessionell, men att den sedan icke behövde
vara det. Tro herrarna då, att denna undervisning intill
konfirma-tionsåldern i våra läroverk nu är konfessionell? I somliga är den det
verkligen. Det finnes läroverk, där det meddelas en sant biblisk,
kristlig undervisning. Men det finnes också andra, där motsatsen
sker. Och som herr Ljungqvist själv sade: hans förslag låter sig
icke realiseras. Då skulle t. ex. en lärare i nederskolan, även om
han icke vore konfessionell till sina åsikter, vara det i sin
undervisning, men sedan skulle han i överskolan riva ned, vad han byggt
upp i nederskolan. Jag har själv varit lärare vid ett läroverk, där
jag hade kristendomsundervisning från 3:e till och med 7:e klassen.
Då skulle jag alltså i 3:e—5:e klasserna ha bort vara konfessionell
och givit positivt kristlig undervisning, men sedan i 6:e och 7 :e
klasserna haft frihet att riva ned den helt enkelt.

Professor Herner anförde, att jag icke tyckes själv hålla på min
teori om inspirationen. Det skulle jag ha visat därmed, att jag under
passionstiden såsom text för predikan föredragit ’Kristus inför
Pilatus’ framför ’den kananeiska kvinnan’! Kan någon människa säga,
vad detta har med inspirationen att göra! Det måtte väl icke
innebära en förnekelse av inspirationen, att jag säger, att den ena
berättelsen i Nya testamentet innehåller en vida mer djup och storartad
lärdom än den andra. Ja, de teologerna! Vilket folk!

Herr Herner frågade vidare: Är den teologiska forskningen
tilllåten? Ja, för all del. Forska, forska, huru mycket ni vill! Men, mina
herrar, varen så goda och låten mig skydda mina barn för det gift,
som I spriden omkring eder och som I sägen vara resultatet av eder
forskning. Det finnes andra, som forskat före er, andra komma att
forska efter er, och jag undanber mig att få mina barn förgiftade
genom eder forskning. Men forsken själva gärna bäst I viljen, ända
tills I finnen, att triangeln har fyra sidor. Det är icke vidare med
den saken.

Vidare sade herr Herner: Skulle Kyrkomötet vilja säga, att det
finnes kristendomslärare, som icke meddela kristlig undervisning,
men att man icke må ingripa mot dem, utan i stället söka att befria
barnen från deras undervisning? Ja, erfarenheten visar, att man
icke kan göra något åt dem. Ty varför gör man annars icke något?
Och när man icke kan göra det ena, så må man väl ha rättighet att
göra det andra. Det är här icke, såsom herr Säve sade, fråga om att
befria de troendes barn från religionsundervisning, som man tycker
kunna passa för publikaner och syndare — han sade ’fariséer och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:32:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ppwik/0351.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free