- Project Runeberg -  P. P. Waldenström i kyrkomötet /
354

(1931) Author: P. P. Waldenström With: Olof Johansson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Vid Kyrkomötena 1908, 1909 och 1910 - 18. Om ändring i tacksägelsebönen efter dophandlingens utförande

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bröder och kamrater för att vara en kristen. Men om han låter döpa
sig, io har han blivit en kristen. Här i Stockholm finnas judar med
kristlig övertygelse och kristen tro, vilka dock stå kvar i den judiska
synagogan. De äro på Kristus troende judar, och de kunna
fortfarande bekläda ämbeten i den judiska synagogan. Men kristna
skulle de bli och därmed uteslutna ur synagogan, ifall de läte döpa
sig till Kristus Jesus. En judé här i staden, en framstående man,
gav ut en skrift, som innehöll så många och sköna kristliga sanningar,
att jag blev förvånad däröver. När jag läst boken, träffade jag
honom en dag i Linnéparken och sade till honom: ’Säg mig, huru
kan Ni skriva på detta sätt om kristendomen, men ändå fortsätta
att vara jude? Varför icke övergå till kristendomen?’ Han svarade:
’Man måste till Guds ära bekänna sanningen, så långt man förstår
den’. Men därvid stannade det. Jag tilläde: ’Många hava blivit döpta
med vida mindre positivt kristlig övertygelse, än Ni har, så att jag
icke kan förklara, huru Ni kan stå kvar i synagogan, såsom Ni gör,
med en så kyrklig åskådning.’

Det är ganska märkvärdigt att se, huru denna enkla, för både
hedningar och judar klara och i missionen alltjämt tillämpade
uppfattning kunnat bli så bortkollrad inom — får jag säga — den kristna
världen. Det faller ingen missionär in att räkna en jude eller en
hedning såsom kristen, därför att han omfattat den kristna tron
och övertygelsen, utan en kristen och medlem av församlingen blir

han först då, när han låter döpa sig till Kristus Jesus.

Att aposteln Paulus och Nya testamentet alltigenom betrakta dopet
såsom nådemedel, därom kan ej bli tu tal. Särskilt Gal. 3: 26 f. visa

det. Där säger aposteln: ’Alla ären I Guds barn genom tron i

Kristus Jesus, ty I, så många, som haven blivit döpta till Kristus,
haven iklätt eder Kristus’. Då jag analyserar detta med vanligt
bondförstånd och frågar mig: Varpå grundar aposteln här deras
barna-skap ?, så svaras: Därpå att de blivit inplantade i Kristus. Och huru ha
de blivit inplantade i Kristus? — Jo, därigenom att de blivit döpta
till Kristus Jesus. — I dessa ord låter icke intvinga sig någon annan
tankegång, huru man än må anstränga sin hjärna.

Att det ligger en djup mystik i detta, är jag alldeles villig att
erkänna. Men mystik är icke detsamma som osanning. Att en sak
är obegriplig, bevisar alls icke att den är obiblisk.

Man har talat om ’mystik’ och ’magi’, men jag vill se den, som
förmår att draga upp gränsen mellan dessa begrepp. Det beror på,
vilken betydelse man lägger in i vartdera ordet. Och för övrigt,
vad är hela vårt liv annat än mystik? Har någon människa kunnat
förklara det lekamliga livets uppkomst? Har någon människa kunnat

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:32:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ppwik/0362.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free