- Project Runeberg -  Forelæsninger over practisk Theologie, i kort sammendrag /
31

(1856) [MARC] [MARC] Author: Andreas Grimelund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

31
eller nnddelbart gjennem Propheter og Apostlcr ifolde Inspira
tion (Joh. 14, 26; 16, 15; Math. 10, 20. 27; 28, 19. 20;
Mare. 46, 15. 20; Act. 4, 31); men for at bevare det for alle
Titer er det derefter med objektiv Neenhed og Fnldstendighcd
optegnet i den hellige Skrift, som derfor ogsaa brnges synonynl
med Ordet (Math. 1, 22; 4, 14; 22, 31; Lnc. 24, 25. 27;
Joh. 2, 22; 5, 39. 47; 7, 38; Nom. 15, 4; Gal. 3, 22; 2
Tim. 3, l6
Skriften indblest af Gnd og flere Steder). Naar
det altsaa stal indforcs som sa era mentalt Element i Lltnrgien,
saa maa det indfores som det forefintes i den hellige Skrift.
Maaden, hvorpaa det meddeles, bliver forskjellig, eftersom det
enten rekkes Menigheden som Middel til den gndstjenst
lige Opbyggelse, eller afslntter og besegler denne: i
forste Tilfelte bliver dets Mcddelclsc Skriftlesning, i sidste
Tilfelte Velsignelse.
Den hellige Skrifts Llrsning.
§ 41. Skriftens Indhold og Inodeling. Den hellige
Skrift gaar nd fra Forudsetningen om Menneskets Syndefald og
Forsoningstrang og har Christns til Kjerne (Gal. 3, 22.; Joh.
5, 39.). Naar dens Ord indfores i Liturgien, faar denne fol
gelig Christns til Indhold, og det ikke blot i snbjektiv Betyd
ning, forsaavidt Menighedens Tro legger ham ind deri (§ 17),
men i objektiv, idet Ordet fremstiller ham forn Objekt for An
nammelse i Troen. Dog paa forskjellig Maade. Det gammel
testamentlige Ord er Forberedelsens Gudsord, forjetter og
forbereder paa Christi Komme og peger hen paa ham som
kommende (Nom. 3, 20.; Gal. 3, 24.; Ebr. !0, 4.). Det
nye Testamentes Ord er Opfyldelsens Ord, hvori den fuld
eudtc, gjeunem Dodens Lidelse til vor Saliggjorelses Fyrste
indviede Christns fremstilles af Gnds Aand som levende og
nerver ende til Annammclsc i Troen. Det nye Testamentes Ord
horer derfor iser hjemme i den christelige Kultus, og det baade
som evangelisk Kerygma og som sammes apostoliske Udleggelse
(Evangelium og Epistel).
§ 42. Den litnrgiske Skriftlesnings Mlde og for

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:32:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/practtheol/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free