- Project Runeberg -  Forelæsninger over practisk Theologie, i kort sammendrag /
70

(1856) [MARC] [MARC] Author: Andreas Grimelund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

70
te bon, og altsaa danne ligesom den Ramme, hvori en Knltns
akt for at vere fuldstendig maa vere indfattet. Bonnen er da
enten fri eller for mn le ret, eftersom den af Bonnen indsluttede
Tale eller Handling er fri eller formnlerct. Frie ere derfor de
Bonner, der umiddelbar slnttc sig til Predikenen og den frie
Tale ved de litnrgiske Handlinger. Formn le rede ere derimod
alle de Bonner, der indlcde og slntte enhver rituelt fastsat Guds
tjeneste, som Heelt betragtct, ligeledcs de, der slutte sig til
de liturgiske Handlinger umiddelbart, endelig de Bonner eller
vonlige Duster, hvormed Handlingen ndfores (f. Er. nnder
Haandspaaleggclsen ved Konsirmation og Kopnlation.) Dog
er Praxis i sidste Tilfelle, navnlig ved Konsirmation, vaklende.
§ 105. Forskjellige Subjektsforhold i de liturgiske
Bonner. I den litnrgistc Bon, som Felleshenvendelse til Gud,
fremtreder Kultus allerklarest som Fellesvirksomhed af hele
Menigheden (§ 18), og ogsaadet i Fellesstabsforholdet begrundede
Vexelforhold mellem Menighed og Litnrg kommer her bedst tilsyne.
Her finde vi derfor samtlige de 3 i § 26 omhandlede Snbjekts
forholdi 1) at Menighed og Litnrg handle sammen som «ad
skilt Hcelhed, 2) at Menighed og Liturg vezle, og 3) at Liturgeu
handler alene, men paa Menighedens Vegne og i dens Navn.
1. De forste Slags Bonner maae vere fast formulercde,
ere byggcde i Versform og synges; det er Bonnen som P sal me.
2. Den anden Slags Bon dannes af de Alter bonner,
der ikke have Hensyn til enkelte Individer; de ere formnlerede,
„!«68l,«5" (§ 57) og kaldes Kollekter, ssollekt (oollccll,, s’^«^’)
var i den oldtatholste Kultns (§ 9) den tredie Bon i i»!.^, licl^
lium, hvori Litnrgen ligesom kortelig sammenfattede Alt,
hvad Menigheden knnde have at bede om for at frembere det
for Gud, (hvoraf ogsaa Benevnelsen «nmm<m<!l!lm, Tc^^il?^).
altsaa egentlig den Samlede nennest med Hensyn paa Ind
hold, men vel ogsaa med Hensyn paa den bedende Menighed,
som med Opfordringcn „Lader os alle bede" indbydes til ligesom
at samle sig den, og i hvis Navn den bedes („Vi bede" osv.).
Kollekternes Hensigt er forovrigt ogsaa nn en samlende. Naar
nemlig de Kirkcsogende ere komne sammen. Enhver med Blik

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:32:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/practtheol/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free