- Project Runeberg -  Forelæsninger over practisk Theologie, i kort sammendrag /
105

(1856) [MARC] [MARC] Author: Andreas Grimelund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

105
24—28); Midfaste (^e^v^^o^, I^elnre) dannede et Hvile- og
Vederkvegelsespnnkt til Styrkelse og Opmnntring midt i Kam
pens og Fastens Drken (Epist. Gal. 4, 21—31; Evang. Joh.
6, 1 — 15); ste og 6te Sondag (nn Marie Bebudclsesdag og
Palmesondag) viste, ligesom de mellemliggcnde Ngedages Pcriko
per, Herren i Kamp med den onde Verden og Kampens synlige
Udgang (Joh. 8, 46—59 og Lidelseshistorien efter Matheus),
hvormed Fasten gik ind i den stille Uge.
Paastens Efterfest vedvarede fra Paastedag lige indtil 50de
Dagen dereftcr d. e. Pintse, hvorfor ogsaa den hele
Tid kaldtes Pente koste, Qvinqvagesima. I denne hele Tid
dvelede Betragtningen ved Paastebegivenhcdens gledelige Folger
og Frngter; de to forste Eondage efter Paasteoctaven (2den og 3die
Sondag efter Paaske) pegte derfor paa Frugterne af Korsets Paaske
(Evang. Joh. 10, 11—16 og Joh. 16, 16-22), de to folgende
(4dc og ste) paa Opstalidelscns Frngter, Aandens Sendelse og
Virksomhed i Verden og i de Troende (Evang. Joh. 16, 5—15
og Joh. 16, 22—27), den sidste for Pintse (6te) kom med Her
rens ligefremme Tilsagn om Aandens Sendelse (Evang. Joh.
15, 26—16, 4). Fremragende Pnnkter i denne Tid var 40dc
Dagen, Dagen for Christi Opfart til Himmels som sin Menig
heds Brudgom (deu foregaaende Dags Bibellcction var Joh. 3,
22—29), dens Konge og Beskytter, og Pintsedagen, Dagen
for Opfyldclscn af Herrens kongelige Forjettelse om Talsman
dcns Sendelse.
Ikke lenge efterat Paastcn fik sin Festanordning begyndte
man at feire Pintscn (i Lighed med Joderncs ni^i-ini-in)
som ser eg en Hoitid for den Helligaands Udgydclse og Kirkens
virkelige Stiftelse, og gav den da bande Vigilie og Octave. Der
imod havde den lenge ingen egen Forberedelsestid,. — thi det
var Paasten selv — , men knn en saakaldt Ventenge, Bopli!rnum
ex>peelnlil»!!B (Act. 1, 4, nrigtig Pintseadvent) som rcgnedcs
fra Himmelfartsdagen. Senere (efter ste Aarhnndrede) havde
man som Forberedelse i strengere Forstand 3 Vededage (<ließ rc>-
FlNimmm) nestfsr Himmelfartsdagen; men den til en saadan
Forberedelse horende Faste paa disse Dage fandt megen Modsi

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:32:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/practtheol/0113.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free