- Project Runeberg -  Forelæsninger over practisk Theologie, i kort sammendrag /
179

(1856) [MARC] [MARC] Author: Andreas Grimelund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

179
endnn vigtigere deels at bringe Gnds aabenbarede, i Christo
fnldbragte Frelseraad saa ner til os, at vi kunne i Troen gribe
og tilegne os det i dets Objektivitet til vor Frelse, deels at
forelegge os, hvad Gnd har aabcnbaret om Menneskets Tilstand
og Trang og vort Forhold til Gnd og til hverandre, som en
Sandhed, der har fnld Anvendelse paa alle Tider og alle
menneskelige Tilstande (Rom. 15, 3), — da Bibelordet altsaa i
sin historiske Meddelelse om det Datidige indstntter et Kerygma
for alle Tider og i sin bogstavelige Memng en dybere og videre
gacende. hvorved det nctop bliver stikket til Tert for Predikenen,
saa er deli grammatist-historistc Exegesc ikke nok, men der ndfor
dres ogsaa: 2) en dybere gacende pnenmatisk-kerygmatisk
ltd legg else, som oplukker Textens dybere Mening for Homile
ten, hvorved han bliver istant» til at meddele den for Ophyggel
sen fornodne fnldere Forklaring aflndholdets Betydning og
lede Tilhorerne saavel til dets objektive Tilegnelse som til dets
snbjektlve Anvendelse. Denne Udleggelse bliver ei sjelden
symboliserende, nåar den nemlig i Terten treffer et ydre
Faktnm, som enten begrunder et tilsvarende indre Faktum,
hvori det aandelig (mystisk) gjentager sig (Er. Christi Opstan
delse for os begrundende hans Opstandelse i os), eller er en
ydre Afbildnin g af et saadant og kan overfores og anven
des derpaa (allegorisk). Kun vogte man sig for saadanne sym
bolske Udtydninger og Anvendelser, som ingen Hjemmel har i
bibelske Analogier eller kirkelig Sprogbrug, ovcrhoved for en
pnenmatist Udleggelse, som modstrider eller ophever den gram
matist-historistc.
Anm. 1. Fremgangsmaaden i det Enkelte med den homi
letiste Invention vil altid blive individnel-forstjellig; men som
mere almeengyldige Regler kan merkes: Homileten bor — med
det Forset ine at soge sin Wre men Guds, og ikke at vidne
Andet, end hvad Gnds Aand i den foreliggende Text giver
ham — forst forvisse sig ad den grammatist-historiste Exegeses
Vei om sin Tezts bogstavelige og ligefremme Mening og lade
denne under alle folgende Operationer staae for sig ledende, stot
tende. bcgrendsende, korrigerende. Dernest bor han give Agt
paa Textens Stilling og Betydning i Kirkeaaret. Endelig bor
han anvende en alvorlig Med i tat,’ on d. e. en sandhedsssgende
12*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:32:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/practtheol/0187.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free