- Project Runeberg -  Prärieblomman. Kalender / för 1902. Andra årgången /
103

(1899-1912) With: Anders Schön
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Något om svensk konst i Amerika - I. Målarekonsten. Af Birger Sandzen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NÅGOT OM SVENSK KONST I AMERIKA. IOI

"Jaså, det var han", sade far, "ja, den karlen har då inte
mer musik i kroppen än mina gamla galoscher."

Jag var upprörd öfver denna hårda dom, men vågade
ingenting säga, ty en inre röst sade mig, att far hade rätt. Inom
mig mognade emellertid så småningom ett orubbligt beslut
att söka begripa de gamle hårdsmälte klassikerna. Tillfällen
till en närmare bekantskap erbjödo sig dagligen. Det
började klarna för mig. I de sonater, där jag först begrep
några takter, njöt jag snart af hela sidor. Jag lärde mig att
älska de gamle mästarne. Jag fann, att en äkta, gammal
Bach-fuga var skön, mäktig och formfulländad som ett
götiskt tempel. Med målningar var det på samma sätt. Jag
blef som pojke af en ung akademielev, som kallade mig
"artist", underrättad, att Rosens "Erik XIV och Karin
Månsdotter", hvilken jag som barn beundrat, var "gammalt skräp",
och att ingen människa längre målade sådana taflor. Jag
kom med denna föreställning till Stockholm, men där
omtalade min lärare för mig, att nämnda tafla var ett "ädelt
konstverk." Jag föresatte mig då att begripa, hvari taflans
höga konstvärde bestod. Jag betraktade den timtals i
nationalmuseum. Det gick omsider upp ett ljus för mig. Jag
fick svn på dess utsökta stilkänsla, tidsstämning och ädla
"symbolism". Jag fann, att det verkligen var ett "ädelt
konstverk". Så gick det med många gamla tyska,
holländska, italienska och spanska taflor. Jag lärde mig att beundra
och hålla af dem. Konsten är en bekantskap, som är värd
att göras. Det goda och det sköna här i världen äro tvenne
fagra, blida tvillingsyskon, som älska att dväljas i
hvarandras sällskap. Den moderna konsten är den, som vi här lättast
kunna blifva bekanta med. Den innehåller så mycket stort
och skönt, att vi ej kunna närma oss densamma utan att
blifva varmt intresserade.

Om du, käre läsare, ej vid bekantskapens formerande
liksom konstnären blir förälskad och vill göra konsten till ditt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:32:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/prarieblom/1902/0115.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free