- Project Runeberg -  Den svenska psalmboken / Herzogs-Melins 1932 /
e489

(1932-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den svenska evangelieboken - Den svenska mässan jämte andra gudstjänster och heliga handlingar - I. Den svenska mässan eller högmässogudstjänsten. Nr. 113-115

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Högmässogudstjänsten hålles antingen med eller
utan nattvardsgång. Då nattvardsgång äger rum
under högmässogudstjänsten, sker skriftermål (116)
före högmässan. Då nattvardsgång äger rum utan
samband med högmässogudstjänsten, sker
nattvardsgången omedelbart efter skriftermålet.

114

NATTVARDEN är Herrens gåva till hans
lärjungar. I avskedets stund fingo de första
lärjungarna den såsom ett minne av honom. Den
skulle hjälpa dem att förbliva i förening med
honom. Särskilt skulle den på ett åskådligt sätt
återkalla i hågkomsten Herrens sista afton och Herrens
död. Den skulle samla dem kring honom, och då
skulle han ånyo vara mitt ibland dem.

Apostlarna överlämnade åt församlingen
nattvarden såsom Herrens allra heligaste instiftelse. Från
kyrkans första dagar intill nu och alltfort intill
tidens ände är och förbliver nattvarden det
sakrament, som förenar alla lärjungar kring deras
gemensamme Herre och Mästare. När vi framträda till
nattvardsbordet, inträda vi alltså i den
oöverskådliga kedjan av Herren Jesu bekännare och vittnen
från alla tider. Också finnas i nattvardsmässan än i
dag böner och lovsånger och skriftstycken, som varit
brukade vid nattvarden ända från apostlarnas dagar.

Vad kärleken giver är dyrbart därför att däri är
givarens kärlek innesluten, ja, därför att däri är
givaren själv tillstädes på ett fördolt men verkligt
sätt. Det är den sanna kärlekens art att vilja giva
sig själv och att kunna göra detta. Kristus giver
sig själv i nattvarden. Och den som med kärlek
och tro mottager honom, han får syndernas förlåtelse
och liv och salighet.

Genom nattvarden träda Herrens lärjungar i
innerlig förbindelse icke blott med honom, utan också
med varandra. Därför har nattvarden av gammalt
kallats kommunion, som betyder gemensamhet. Den
som vill att församlingen skall vara ett i Kristus
Jesus försummar icke att bruka nattvarden. Icke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:39:33 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/psalmbok/1932/1023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free