- Project Runeberg -  Den svenska psalmboken / Herzogs-Melins 1932 /
e520

(1932-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den svenska evangelieboken - Den svenska mässan jämte andra gudstjänster och heliga handlingar - IV. Det heliga dopet. Nr. 123-127

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

han honom i sin församling och tillförsäkrar
honom alla dess skatter och förmåner. Och detta gör
han utan uppskov redan med de små barnen.
Dopet är sålunda den första stora och heliga
högtidsstunden i vårt liv.

Dopet är icke ett människoverk, utan dopet .är
Guds eget verk. Herren Kristus är enligt sitt löfte
själv tillstädes vid dopet. Han tager upp de små
i sin famn och välsignar dem. Vad han i sin
obegripliga kärlek och vishet och makt vill och förmår
att göra med de små, det fatta och förstå vi föga.
Men vi förlita oss på hans ord och löften.

Vi ringakta dopet, om vi förakta eller vanvårda
de små, som blivit döpta i Faderns och Sonens och
den helige Andes namn. Då förakta och vanvårda
vi Guds egendom, ja, Gud själv. I synnerhet visa
vi ringaktning mot dopet, om vi försumma att fostra
barnen till Kristi lärjungar. Då förhindra vi dopets
välsignelse. Ty dopet är visserligen rätt och giltigt
i oeh för sig, men den fulla välsignelsen därav får
blott den som förstår att taga vara på och att använda
det som han fick i sitt dop. En sådan människa har
ett dagligt gagn av sitt dop. Luther säger: »En
kristens leverne är intet annat än ett dagligt dop,
som väl en gång är begynt, men som alltid övas.
Bot och bättring är intet annat än en återgång till
dopet, så att man återvänder till att öva det som
förr var begynt, men sedan av försummelse har
blivit underlåtet.» Luther liknar dopet även vid en
farkost och säger: »Skeppet slås icke i sönder, men
det händer ofta att vi snäva och falla ut ur skeppet;
om någon faller över bord ur skeppet, så måste han
åter simma fram och hålla sig fast vid skeppet, till
dess han upptages igen i detsamma.»

Varken Kristus eller apostlarna hava givit några
bestämda föreskrifter, huruvida dopet skall ske
genom neddoppande eller begjutning eller annorledes.
Hos oss sker dopet sedan gammalt genom ett
trefaldigt begjutande av barnets huvud med vatten

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:50 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/psalmbok/1932/1058.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free