- Project Runeberg -  Platon : populära föredrag /
60

(1905) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

frånvaro af smfirta utan positiv lust, och icke heller i det
blotta undertryckandet af det sinnliga. Det senare
antagandet skulle nämligen i det afseendet göra det goda
till ett sinnligt, att det af det sinnliga blefve oupphörligen
beroende. Ett undertryckande finnes icke längre till, än
det finnes något att undertrycka.

Så finnes då icke längre någon annan utväg, när i
alla fall det goda måste finnas, än att söka det i det
osinnliga, d. v. s. det, som icke är gifvet genom
sinnesförnimmelser eller växlande föreställningar, utan är evigt,
oföränderligt och oförgängligt; och detta eviga och
oförgängliga måste då finnas. Att det tillika är andligt och
icke kroppsligt, faller af sig själft, då ju allt kroppsligt
växlar och förändras eller är ett sinnligt och således icke
duger att sätta såsom det goda.

Om nu ett dylikt andligt och evigt nödvändigt finnes
och är det högsta goda för människan, så måste det också
vara någonting, som människan måste söka att tillägna
sig, då ju det goda för henne är oumbärligt. Huru skall
bon kunna tillägna sig det? Om det skall blifva hennes,
så måste det under någon form af henne mottagas; under
hvilken form? Eller med andra ord: om det goda, som
är andligt och evigt, skall blifva människans egendom och
således hos henne själf på något sätt framträda — såsom
hvad skall det hos henne framträda?

Såsom dygd? Ja, därom äro alla ense, eftersom man
med dygd just menar det goda hos subjektet förverkligadt.
Och att dygd är duglighet eller motsvarighet mot det, som
man till följd af sitt väsen skall vara, därom är man
också ense. Men hvilken dygd, hvilken duglighet?
Subjektets. Just såsom subjekt skall människan vara i
besittning af den dygd eller duglighet, i^och med hvilken
hon blir delaktig af det goda; annars är dygden såväl som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:44:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pwplaton/0062.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free