- Project Runeberg -  Platon : populära föredrag /
102

(1905) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i den gifna populära bildningen och i en stor hellenisk
filosofs åsikt. I själfra verket är dock denna Platons
gif-mildhet för hans motståndare farlig nog. Ty hvad
Platon erbjuder, är ett «töd, och ett sådant blir användbart
endast i det fall, att Protagoras för ett ögonblick behagar
stå stilla; men i samma ögonblick han det gör, måste han
vara förlorad, enär hans oåtkomlighet just ligger i hans
beständiga rörelse.

Antag, att sensationen, varseblifningen eller hvad man
må kalla den ögonblickliga förnimmelsen, är detsamma
som sann kunskap, skall man vinna något genom ett
sådant antagande? Ja, säger Platon, erfarenheten, den
populära bildningen, ja, själfva den under sekler mognande
visdomen skall prisa ett sådant antagande. Hvarför? Det
är lätt att visa.

Den ögonblickliga förnimmelsen är den riktiga
kunskapen. Hvilken är den riktiga kunskapen? Den, genom
hvilken man träffar verkligheten, sådan hon är. Detta
gäller naturligtvis, antingen man vill utgå från gifna ting
och efter dem bedöma kunskapen eller utgå från
kunskapen själf och efter henne vill bedöma tingen. I bägge
fallen blir den sanna kunskapen den, genom hvilken man
kommer åt verkligheten och kommer åt henne, just sådan
hon är. Är nu den sanna kunskapen ögonblicklig, så
måste verkligheten också vara ögonblicklig; annars skulle
verkligheten hafva en egenskap, som jag med den sanna
kunskapen icke komme åt, eller jag skulle med min
kunskap kunna tillskrifva verkligheten någonting, som i och
för min kunskap själf icke fanns till, hvilket är lika
omöjligt som att ge penningar, där man inga sådana har, eller
taga fram något ur intet. Har jag satt det ögonblickliga
såsom den sanna kunskapen, så måste man äfven sätta
det verkliga såsom ögonblickligt; och har jag med Pro-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:44:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pwplaton/0104.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free