- Project Runeberg -  Platon : populära föredrag /
103

(1905) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tagoras gjort det förra, så måste det för mig innebära en
lycklig bekräftelse på min åsikt, om verkligheten är och
af vise män anses vara ögonblicklig eller en
sammansättning af ögonblickligheter. Hvad säger i detta fall
erfarenheten? Hvad säga de vise männen?

»Häröfver — så låter Platon sin Sokrates yttra sig
i ett samtal med den unge Teaitetos och matematikern
Teodoros — torde alla vise, hvar i sin ordning,
Parmeni-des ensam undantagen, vara med hvarandra ense,
Prota-goras såväl som Heraklit och Empedokles, och så
äfven-ledes ibland skalderna, anförarne för de bägge diktarterna,
Epicharmos för den komiska och för den tragiska
Home-ros. Ty när denne säger (II. 14: 200): jag (Here) går att
skåda Okeanos, gudarnes fader, och modren Tetys, vill
han antyda, att allt har sitt ursprung ur det flytande och
rörda. Eller tror du icke, att han menar så? — Nuväl,
hvem skulle våga att påstå någonting emot en sådan här
och dess anförare Homeros utan att göra sig löjlig? —
Härtill kommer såsom tillräckligt bevis för det nämnda,
att rörelsen är upphofvet till det, som synes vara, och
till blifvandet, hvilan däremot till icke-varandet och
förgängelsen. Ty värme och eld, hvilka sedan alstra och
vidmakthålla andra ting, uppkomma själfva genom
omsvängning och friktion, men detta är rörelse. — Vidare
uppstår ju de lefvandes släkte utur samma orsak; och
huru? blir icke kroppen förstörd genom orörlighet och
tröghet, men välbehållen genom öfning och rörelse? Och
själen, plägar hon icke genom lärande och flit, som innebär
rörelse, förvärfva och fasthålla kunskaper och så
förbättras, men genom overksamhet, som visar sig i tanklöshet
och tröghet, icke allenast ingenting lära, utan till och
med glömma, hvad hon lärt? Det goda för själ och kropp
är alltså rörelse, och tvärtom» (Teait. 152 och 153).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:44:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pwplaton/0105.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free