Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Vidare. Om varseblifning eller sensation Sr liktydig
med kunskap, så är hvarje närvaro af en sak för
varse-blifningen kunskap om den saken, och hvarje frånvaro af
den saken för varseblifningen är med afseende på den
saken okunnighet. Nu kan jag se en sak med det ena
ögat, under det att jag blundar med det andra (Teait.
165). Med det ena ögat har jag då varseblifning, med
det andra icke, bäggedera med afseende på samma
föremål. Skall jag då säga, att jag öfverhufvud varseblifver
föremålet eller icke? Jag har intet skäl att bedöma min
ställning till föremålet mera efter det ena ögat än efter
det andra; det är lika mycket ett faktum, att jag icke ser
med det ena ögat, som att jag ser med det andra. Jag
måste således säga, att jag på en gång varseblifver och
icke varseblifver det ifrågavarande föremålet; och när
varseblifning skall vara detsamma som kunskap, måste
detta betyda, att jag på samma gång har kunskap och
icke har kunskap om samma föremål, eller jag vet icke
just det, som jag för tillfället vet Men det är orimligt; alltså
kan varseblifningen eller sensationen icke vara detsamma
som sann kunskap.
Vidare. Det kan icke nekas, att det finns något,
som man kallar det nyttiga. Detta kunde Protagoras så
mycket mindre hafva lust att neka, som han för sin del
uppträdde såsom själens läkare. »Med sanningen —
heter det (Teait 166) — förhåller det sig visserligen så,
som jag sagt, att nämligen en hvar af oss är måttet för,
hvad som är, och hvad som icke är; men jag påstår, att
likväl den ene är oändligt mycket bättre än den andre,
just därför att den ene har en sådan uppfattning, den
andre en annan. Och fjärran är det från mig att påstå,
att det ej gifves någon visdom och ej någon vis. Utan
just den kallar jag en vis, hvilken kan åstadkomma ett
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>