- Project Runeberg -  Platon : populära föredrag /
109

(1905) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ligt på slump. Men insikt om framtiden vinnes omöjligen
genom blotta sensationer eller varseblifningar; ty
framtiden är ännu icke till, och det, som ännu ej är till, kan
icke nu åstadkomma några sensationer. All praktisk
uppfostran, den enskildes eller folkets, blir alltså fullkomligt
omöjlig, om någon annan kunskap icke finnes än
varseblif-ning eller sensationer; eller med andra ord: om också
varseblifningen skulle innebära någon kunskap, t. ex. om
det ögonblickligt förhandenvarande, hon blir åtminstone
en kunskap, som alldeles icke räcker till, icke ens för
den minsta praktiska beräkning, och hon är då icke den
sanna kunskapen eller kunskapen par préférence, ty denna
får icke i sin egen beskaffenhet gömma ett hinder för sin
tillräcklighet.

Men icke nog härmed. Utgå vi från den
förutsättning, att varseblifningen eller sensationen är likbetydande
med kunskap, så skall det visa sig, att vi få ingen
kunskap alls, icke ens den om det ögonblickligen
förhandenvarande. Sensationerna äro ögonblickliga, d. v. s. hvarje
nytt ögonblick innebär en ny sensation. Eftersom nu
sensationerna här äro ponerade såsom likbetydande med
kunskap, hvilket med andra ord vill säga, att det icke finns
någon annan kunskap än den, sensationen innebär, och
vi naturligtvis icke heller kunna erkänna någon annan
verklighet än den, som på något sätt är till i och för vår
kunskap; så kunna vi icke heller erkänna någon annan
verklighet än den, som i sensationerna är närvarande, d. v. s.
den verklighet, hvilken i hvarje efterföljande ögonblick är
helt och hållet en annan än i hvarje föregående. Om
sensationen eller varseblifningen är liktydig med
kunskapen, så är det oupphörligen växlande liktydigt med
verkligheten. Kan det då visas, att det senare är omöjligt,
så är därmed ådagalagdt, att det förra är omöjligt Att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:44:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pwplaton/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free