- Project Runeberg -  Platon : populära föredrag /
138

(1905) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sig själft lämnadt, icke skulle vara ens verkligt; och att
det då icke kan fattas såsom det sant varande, faller af
sig själft, enär det sant varande, det riktigt verkliga, icke
gärna kan behöfva låna sin verklighet af ett annat.

Det tredje paret af egenskaper, med afseende på
hvilka det sant varande skulle bestämmas, var det af
enhet och mångfald. Är det sant varande ett, eller är det
många?

Det hade väl aldrig uttryckligen blifvit påstådt, alt
det sant varande i den mening skulle vara många eller
äga mångfald, att man bland flere från hvarandra skilda
föremål om hvart för sig skulle kunna säga: detta är det
sant varande, och detta är det sant varande o. s. v.
Sådant strider alltför mycket mot filosofiens första
förutsättningar, för att det öppet skulle blifva förkunnadt. Men
i tysthet hade det dock blifvit antaget af alla sådana
åsikter, hvilka inom filosofien ledt sig tillbaka icke till en
grund, utan till flere, som hvarken kunde förklaras ur
hvarandra, ej heller utur något öfver dem stående. Så
hade t. ex. Anaxagorax stannat vid två slags yttersta
grund, en, utur hvilken han förklarade världens substans,
och en, ur hvilken han förklarade världens form. En
åsikt, som stannar vid två yttersta grunder, kallas
dualism; en, som stannar vid flere än två, skulle man kunna
kalla pluralism. Det är gifvet, att om det redan är
orimligt att antaga två yttersta grunder och vara dualist, så
är det ännu mera orimligt att antaga flere och vara
pluralist. Och att det ej går an att stanna vid två yttersta
grunder, det är lätt att inse, menar Platon (Sofist. 243):
»I alla, som sägen, att allt är det varma och det kalla
eller två andra dylika saker, hvad sägen I dock
egentli-ligen om dessa bägge, när I sägen, att de bägge och hvart
för sig åro? Hvad skola vi tänka oss vid delta edert

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:44:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pwplaton/0140.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free