- Project Runeberg -  Platon : populära föredrag /
141

(1905) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

fullkomligheter måste alltid blifva en det sant varande
tillkommande karaktär. Men huru kunde denna karaktär
bibehållas, om i det varande ej funnes någon flerhet?
Huru kunde man tala om a&het, där man icke fick införa
cilla, d. v. s. alla fullkomligheterna; och huru kunde man
tala om helhet, om där ej funnes någon flerhet af
momenter att däraf bilda ett helt? Hvarken det ena eller
det andra går för sig, och när jag i alla fall icke kan
frånkänna det sant varande egenskaperna allhet och
helhet, så måste jag då också erkänna, att det icke kan
fattas såsom enhet utan mångfald.

Det har sålunda visat sig, att det icke går an att
med empiristerna i den föregående filosofien sätta det sant
varande uti någonting sinnligt, föränderligt, i tiden
existerande; icke heller med materialisterna uti någonting
kroppsligt, i rummet existerande; icke heller med dualisterna
och pluralisterna uti en flerhet utan enhet; icke heller
med eleaternä uti en enhet utan flerhet. Med andra ord:
utur kritiken af föregående åsikter har det framgått, att,
hvad det sant varande än i öfrigt måtte befinnas vara,
osinnligt eller oföränderligt måste det vara, okroppsligt
eller andligt måste det vara, enhet måste det äga, och
mångfald måste det äga.

Det finns ännu en skola, hvars åsikt Platon till
kritik upptager; men då denna skola uppvuxit ur samma
grund som platonismen, nämligen sokratismen, och af
denna upptagit, eller åtminstone velat upptaga, just samma
elementer som Platon själf; så vilja vi först för oss
fastställa Platons postiva ståndpunkt vid frågan om det sant
varande, innan vi anföra hans kritik af den ifrågavarande
skolans närbesläktade åsikt.

Frågan blir således nu denna: Sedan Platon visat,
att man icke kan sätta det sant varande uti något af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:44:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pwplaton/0143.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free