- Project Runeberg -  Platon : populära föredrag /
146

(1905) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

man om hvarje annan idé kan säga, att hon är idéen för
alla de ting, som i henne liafra del. Människoidéen är
den idé, i hvilken alla människor hafva del och dymedelst
just äro människor; visheten är den idé, i hvilken alla
visa hafva del och dymedelst just äro visa; skönheten är
den idé, i hvilken alla sköna hafva del och dymedelst
just äro sköna; den högsta idéen är den idé, i hvilken
alla idéer hafva del, och som just gör dem till idéer. All
den fullkomlighet, som i de m&nga idéerna framträder i
olika faser, är i den högsta idéen närvarande i absolut
koncentration. Hon är den andliga organismens hjärtpunkt,
fr&n hvilken all lifvets fullhet utgår, och till hvilken den
visar tillbaka. Hon är den andliga existensens sol, från
hvilken ljuset utströmmar, och som är seendets yttersta
grund. Eller för att tala utan bild: hon är den, från
hvilken komma såväl varandet som vetandet, och hvilken,
emedan hon förlänar bägge, står öfver bägge. Vi känna
henne icke tillräckligt, säger Platon; men emedan det, för
hvars skull någonting är eller blifver, är dettas goda eller
ändamål, så kan man om denna idé, för hvars skull
allting är och blifver, säga, att hon är det högsta
ändamålet eller det högsta goda. Hon är det godas idé. Och
så har Platon i spetsen af sitt system under formen af
idé och högsta idé återfunnit det, efter hvilket hela den
sokratiska spekulationen sökte. Hvad är det goda? hade
man frågat. Den ene hade svarat ett, den andre ett annat;
i bästa fall hade man pekat på en riktig beskaffenhet hos
subjektet. Men det goda måste vara någonting för sig,
innan det kan framträda såsom egenskap hos ett annat;
hvad är det i och för sig? Det är, hvad nu Platon visat,
det, som riktigt kan vara genom sig själft, och genom
hvilket allt annat är. Detta innebär, dels att det är en
idé — annars vore det öfver hufvud icke sann verklighet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:44:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pwplaton/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free