- Project Runeberg -  Platon : populära föredrag /
167

(1905) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

P& frågan om det högsta goda har Platon äfven
gif-vit det svaret, att det består i den högsta möjliga likhet
med Gud. Detta svar är detsamma som det redan gifna,
blott under en annan synpunkt. Enligt det föregående
skulle det högsta goda biifva det högsta möjliga
förverkligandet eller införandet i människolifvet af idévärlden
och särskildt af den högsta idéen, som hos Platon är det
filosofiska uttrycket för Gud. Men det är klart, att i den
mån människan hos sig förverkligar idéen, i den mån
blir hon själf lik den idé, hon förverkligar, och det största
möjliga förverkligande blir den största möjliga likhet.
Häri äger ock den platonska dygden sitt religiösa värde:
hon förer människan närmare Gud.

Att sinnliga njutningar och fördelar icke på något sätt
äro att förväxla med det högsta goda, så att de någonsin
för sin egen skull finge eftersträfvas, det är af det
föregående tydligt nog. Människans mål skall alltid vara det
gudomligas införande i hennes lif. Men Platon är å
andra sidan fjärran från att vilja föreskrifva människorna
en negativ moral. Det sinnliga och kroppsliga skall icke
förstöras, det skall göras till medel för världens
omdaning efter idéens urbild. Det Tean biifva ett dylikt medel,
därför att det icke är idéens rena motsats, utan fastmer
i sig gömmer ett ideellt element.

Sammanfatta vi nu Platons åsikt om det högsta goda,
så kunna vi säga: det högsta goda för människan är
förverkligandet hos sig själf af det, som är det högsta,
hvil-ket hon hos sig kan förverkliga. Detta är idévärlden och
särskildt den högsta idéen. Införandet af denna
gudomliga verklighet i människans lif ger henne likhet med Gud,
så långt en sådan är möjlig, och den karaktär, människan
då får, hvilken naturligtvis också uttrycker hennes högsta
fullkomlighet såsom människa, kallas hennes dygd, hvilken,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:44:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pwplaton/0169.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free