- Project Runeberg -  Qvinnan bland skilda folk /
91

(1881) [MARC] Author: Amand von Schweiger-Lerchenfeld Translator: Axel Gabriel Engberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRÅN TAURUS TILL HIMALAJA.

91

Trots det skrymteri, som i Persien intagit den religiösa
öfvertygel-sens ställe, kom det dock der för blott några få tiotal år sedan på
detta område till en reformatorisk rörelse, som i sitt slag står temligen
enstaka under den nyare tiden. Denna företeelse är af särskildt
intresse för vårt ämne, enär med den är förenadt namnet på en qvinna,
som mot de asiatiska förhållandenas mörka bakgrund aftecknar sig i
ett nästan öfverjordiskt ljus.

Redan under medeltiden hade ur islams stela dogmatik utbildat
sig ett slags panteistisk naturreligion, hvilkens anhängare, de så kallade
sufierna, i synnerhet i Persien strängt efterhållits, utan att deras antal
derför minskats. Under senare hälften af 1830-talet började sufismen gå
anfallsvis till väga, ty den frambragte då en sekt, hvilkens stiftare, Mirza
Ali Muhammed från Schiras, tillika öfvertog kallet af profet. Hans
uppträdande åstadkom stark jäsning i sinnena, och de talrika troende, hvilka
inom kort slöto sig till honom, omfattade med hänförelse ej blott de
nya troslärorna, utan äfven de reformer i socialt hänseende, han i
samband med dessa påyrkade. Mest af alla utmärkte sig Gurret-ul-Ain,
dotter till en rättslärd i Kasvin. Hon skall hafva gjort skäl för sitt namn

— på vårt språk "ögonfägnad" — vid alla de tillfällen, hon offentligt
och obeslöjad uppträdt, för att vinna proselyter åt profeten, som nu
fått tillnamnet Bab-eddin eller "Trons port". Äktenskapsskilnad —
yrkade hon bland annat — borde ej mera tillåtas och äktenskap "å tid"
afskaffas; att taga en andra hustru, vore väl ej uttryckligen förbjudet,
men ej gerna sedt. Höjdes sålunda qvinnokönets sedliga ståndpunkt
och blefve det inom samhället likstäldt med det manliga, så komme
hvarken slöja eller fångenskap inom harem att vidare behöfvas. Och
alla dessa nya läror behandlades af talarinnan ej i den inom Persien
häfdvunna, barocka stilen, utan föredrogos på ett enkelt, öfvertygande,
ja, rörande sätt.

Huruvida det nu var hennes skönhet eller vältalighet eller båda
i förening, som väckte den entusiasm, af hvilken många hennes
åhörare grepos, kan vara oss likgiltigt. Allt nog, medan det genom
profetens hänsynslösa och slutligen väpnade uppträdande kom till
sammanstötning mellan denne och de makthafvande, fortfor Gurret-ul-Ain

— som aldrig sett, blott underhållit en skriftlig förbindelse med honom —
ännu lång tid obehindradt med sina föredrag, från hvilka hon ej heller
genom föräldrarnas enständiga och bevekliga böner förmåtts att afstå.
Först sedan profeten, efter en afgörande strid mellan babisterna och
regeringens trupper, blifvit tillfångatagen och skjuten i Tabris, slog
förderfvets timme äfven för den hjeltemodiga qvinnan. Hon insattes i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:46:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/qvinfolk/0095.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free