- Project Runeberg -  Qvinnan bland skilda folk /
110

(1881) [MARC] Author: Amand von Schweiger-Lerchenfeld Translator: Axel Gabriel Engberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

110

FRÅN TAURUS TILL HIMALAJA.

pande Ghurkand- och Pendschir-dalen. Hufvudorten i denna nejd är
trädgårdsstaden Istalif, en gång Babers käraste vistelseort, i hvars
grannskap låg det lustgårdslika Bagh-i-Kilan, hvilket sultanen köpt af en lärd
vSamarkandbo, Ullugh-beg-Mirza, för att der ostördt kunna egna sig åt
njutningen af den sköna naturen.

Såsom torde inses, är ej denna i Afghanistans nordöstra del (det
så kallade Kabulistan) mötande naturskönhet något, som kännetecknar
landet i dess helhet. Stora sträckor .äro alis icke kuperade och sakna
hvarje behag, andra äro sumpiga, ännu andra öde och menniskotomma.
Afghanistan har en blandad befolkning; flertalet torde utgöras af
afghaner eller pataner, hvilka äro af arisk härkomst och tala det så kallade
puschtuspråket. Afghanerna äro krigiska, stolta öfver sitt oberoende
och sin frihet och stå, så när som på en något ofullständig
begreppsutveckling i fråga om mitt och ditt, äfven i sedligt afseende öfver sina
moslimitiska grannar af annan ras. Jämte dem böra vi särskildt
omnämna tadschikerna eller afkomlingar af de iranska ur-invånarna, hvilka
tala persiska och bo ej blott i städerna, utan äfven på landsbygden,
der de bilda egna byar. Har än, under tidernas lopp, den forniranska
kraften hos dessa dess arftagare hunnit förflvgtigas, så hafva de dock
bibehållit sina gamla sagor och traditioner och höra till den mera
intelligenta delen af befolkningen, bland hvilken vi vidare finna usbeker,
turkar, kurder och armenier. Afghanerna sjelfva äro splittrade i en hop
särskilda stammar, och det är förnämligast af detta skäl, det i sig sjelft
så stridbara och tappra folket hindrats att vända sin styrka utåt.

Efter bekantskapen med dessa fördelaktiga sidor hos afghanerna,
hvilka dock äro muhammedaner och till på köpet sunniter, måste det
för oss vara af så mycket större intresse att erfara, huru de behandla
sina qvinnor. Det påstås, att de skola vara de enda asiater, hos hvilka
ordet "kärlek" förekommer och förstås i den mening, vi europeer fästa
dervid. Ehuru afghanen, i likhet med alla sina trosförvandter,
förvärfvar sin maka genom köp, hvilket tillgår på sätt, vi flera gånger
omtalat, förekomma således bland dem ej sällan "inklinationspartier"; ja,
mången ung man, som ej i sitt våld äger den erforderliga summan,
begifver sig till Indien, för att der på kortaste möjliga tid förvärfva detta
vilkor för sin lycka. Säkert är, att en sådan ihärdighet och
hängifvenhet under intet vilkor läte sig förena med den råhet i allt rörande
äktenskapet, som hos vestasiaterna på ett så motbjudande sätt träder i
dagen. Äfven på qvinnans uppfostran lägges ej ringa vigt. Konsten
att läsa och skrifva, för hvilken eljest mängden af de sköna i
österlandet är så främmande, tillegna de sig här temligen allmänt. Man

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:46:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/qvinfolk/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free