- Project Runeberg -  Qvinnan bland skilda folk /
145

(1881) [MARC] Author: Amand von Schweiger-Lerchenfeld Translator: Axel Gabriel Engberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRÄMRE INDIEN.

145

Ännu skarpare visar sig motsatsen mellan de båda tidsåldrarna i
fråga om hustruns handlingssätt vid makens frånfälle. Medan en nyare
tid för ett sådant fall dekreterat sjelfmordet såsom enkans pligt, kunde
hon under vedatiden utan betänkande ingå nytt gifte. Forskare i de
indiska antiqviteterna hafva visat, hurusom prestkasten genom uppsåtligt
falsk tolkning af de gamla hymntexterna sökt — och begripligtvis äfven
funnit — stöd för den sed, som rest bålet för så många
beklagansvärda offer; en sed, som innebär den mest afgjorda motsägelse ej
allenast mot vedaålderns hela anda och åskådningssätt, utan äfven mot
den då öfliga formen för likbegängelse, hvilken ingalunda var
förbränning. Denna sistnämnda har först långt senare vunnit insteg och
sannolikt af orsaker, hvilka stå i sammanhang med klimatet.

Bland vår tids hinduer ingriper kastandan i alla lifvets förhållanden,
såsom en öfver dem bestämmande makt, i verkligheten långt starkare
än familjebandet, som gent emot den nästan helt och hållet försvinner.
Mannen kan, det är sannt, mot hustru och barn visa tillgifvenhet, men
till och med denna regleras af kastlagarna och saknar således allt
sedligt värde. En hvar kan, af mångahanda skäl, helst om han försyndat
sig mot vissa religiösa stadganden, utstötas ur sin familj; ett straff,
hvilket äfven drabbar den qvinna af högre kast, som plägat otillåtet
umgänge med en man af lägre sådan. Enligt för de flesta kaster
gällande föreskrift, få kastens medlemmar blott sins emellan ingå
äktenskap. På sådant sätt har allt splittrats och sönderfallit, och i spåren
af den sociala upplösningen följer den politiska. Den, som förlorat,
det vill säga utstötts ur sin kast, afskäres från ali gemenskap med sina
närmaste; hans hustru betraktas som enka, hans barn som faderlösa;
det öde, de senare oskyldigtvis underkastas, är det sorgligaste, som
gerna kan tänkas, i det de beröfvas sitt naturliga stöd, medan den
lefvande mannens "enka" ej heller får ingå någon ny äktenskaplig
förbindelse. Till jämnförelsen mellan den moderna hinduismen och vedans
lyckliga tidehvarf kan i sjelfva verket ej tänkas lämpligare illustration,
än denna, hvilken tillika kastar det bjertaste ljus öfver så många af
afgrunderna i det nyare Indiens samhällsskick.

10

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:46:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/qvinfolk/0149.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free