- Project Runeberg -  Qvinnan bland skilda folk /
198

(1881) [MARC] Author: Amand von Schweiger-Lerchenfeld Translator: Axel Gabriel Engberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

198

KINA.

gällande till hela sin vidd, liksom äfven i andra fall den fäderneärfda
religiositet, på hvilken det kinesiska familjeväsendet stöder sig, här och
der fått maka åt sig för en påfallande likgiltighet.

Då det egentligen är personer af högre eller de lärdas
samhällsklass, i Kina ett slags aristokrati, som fasthålla vid Kong-fu-tse’s
reformation af landets äldsta troslära, så är det äfvenledes inom denna klass
alla missförhållanden inom familjens lif bjertast framträda. Det svagare
könet har i Kina af ålder aktats föga, och många omständigheter
förråda blott allt för tydligt den allmänna öfvertygelsen, att qvinnorna "ej
hafva någon själ". leke ett ord om dem förekommer i de gamla
lagarna, så framt man ej hit vill föra de stadganden i dessa, hvilka gent
emot hustrun tillförsäkra mannen de vidsträcktaste rättigheter, bland
andra dem att slå heiine, sälja henne, svälta henne till döds eller
emellanåt hyra ut henne åt en annan man. Månggiftet är visserligen
i dessa lagar förbjudet, men ej så frilloväsendet. Den kinesiska qvinnan,
är för öfrigt, så att säga, född till olycka; medan födelsen af ett
gossebarn inom familjen framkallar den lifligaste glädje, mottages ett
flickebarn med känslor, som äro de rakt motsatta. Häraf förklaras äfven
det här i vida högre grad än någorstädes florerande ofoget att taga de
nyfödda flickebarnen afdaga, hvilket hos de fattigaste nästan blifvit en
vana, medan de förmögnare i allmänhet aflifva endast de barn (stundom
ock af mankön), hvilka födas lytta eller missbildade. Hvad som sannolikt
i sin mån gifvit fart åt den i Europa så allmänt utbredda öfvertygelsen,
att i Kina alla nyfödda barn af qvinkön utan undantag dränkas som
kattungar, är det sakförhållande, att, då inga egentliga
begrafnings-platser i europeisk mening här finnas och likbegängelser till följd deraf
falla sig dyra, mången medellös familjefader sveper sitt af sjukdom aflidna
barns lik i ett lakan, bär det till floden och låter det af denna bortföras.

Ett annat medel att göra sig af med flickebarn och som anlitas
i ännu större utsträckning än mordet, är att helt enkelt utsätta barnen,
lefvande. Staten eller, om man så vill, den högste familjefadern
(kejsaren), så omtänksam i fråga om sina barns andliga väl, att skolorna
till och med måste hållas öppna nattetid, för att gifva de unga tillfälle
att då ersätta, hvad de under dagens kroppsarbete försummat— staten,
säga vi, har äfven upprättat en mängd hittebarnshus, der de sålunda
utsatta flickorna intagas.

Ännu ett tredje slags kränkning af de värnlösas rätt praktiseras i
Kina flitigt: vi syfta på den så vanliga handeln med barn. Denna
handel är af lagen erkänd och drifves med barn af bägge könen.
Gossarna blifva vanligen tjenare hos mandarinerna, biträden hos köp-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:46:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/qvinfolk/0202.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free