- Project Runeberg -  Qvinnan bland skilda folk /
199

(1881) [MARC] Author: Amand von Schweiger-Lerchenfeld Translator: Axel Gabriel Engberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kina.

199

män eller lärlingar i något handtverk. Alla de afsky värdheter, vi nu
vidrört, äro emellertid ytterst att betrakta såsom nödfallsmedel, af
gemene man instinktlikt tillgripna till skydd mot de vådor, hvilka hota
genom befolkningens oerhörda tillväxt. Man kan antaga, att i Kina för
närvarande minst hundra millioner menniskor tillhöra den kategori, som
bokstafligen måste tillkämpa sig brödet för dagen; rågar till på köpet
dyr tid med åtföljande hungersnöd dessa massors elände, något, som
blott allt för ofta inträffar, så trotsar det hvarje beskrifning.

Hvad nu beträffar de kinesiska myndigheternas tanke om
barnamordet, så framgår den tydligt nog af ett cirkulär, redan 1848 aflåtet
i syfte att motverka denna osed. "Brottmålsdommaren i provinsen
Kvang-tung", säger detta aktstycke, "förbjuder på det strängaste
utsättandet af späda flickebarn; denna afskyvärda plägsed måste upphöra
och de lefvandes rättigheter tillgodoses. Anstalter finnas, der sådana
föräldralösa mottagas; icke dess mindre fortfar oskicket. Men det strider
mot ordning och sedlighet och stör harmonien i himmelen." Den
menniskovänlige författaren inlåter sig vidare på en framställning af det
tillbörliga förhållandet mellan föräldrar och barn, hvarvid han äfven
bifogar jämnförelser ur djurverlden, och förklarar slutligen, att det för de
flesta visserligen kan falla sig vanskligt nog, att få sina döttrar
bortgifta, men att detta ej är tillräcklig anledning att göra sig dem qvitt:
"himmelens och jordens båda makter förbjuda sådan ryslighet".

Det kinesiska äktenskapet saknar ännu mer, än det muhammedanska,
hvarje religiös karaktär. Medan vid det sistnämnda presten åtminstone
uppsätter kontraktet och uppläser den öfliga välsignelsen, tillkomma i
Kina båda dessa åligganden någon vördig matrona. De båda
kontrahenterna, hvilka ofta varit trolofvade sedan spädaste år, måste
ovilkorligen låtit ställa sitt horoskop, till utrönande af lämpligaste dag för
bröllopet, som föregås af åtskilliga festligheter, men vid hvilket sjelfva
ceremonien inskränker sig till att brud och brudgum dricka ur samma
skål. Till egenheterna i den kinesiska äktenskapslagstiftningen hör, att
förbindelser mellan kineser och utländingar deri äro strängt förbjudna,
säkerligen ej den minst bidragande orsaken till den typiska renhet, i
hvilken det talrika folket lyckats bibehålla sitt yttre, sin karaktär och
hela individualitet,

Alla medlemmar af familjen, hvilken, som vi nämnt, helt och hållet
hvilar på patriarkalisk grund, hafva uteslutande inom den sitt
verksamhetsområde; hvad derutanför föregår, intresserar dem föga. Barnen,
hvilkas vördnad för föräldrarna vi redan känna, erhålla oftast, der sådant
låter sig göra, en i intellektuelt afseende god uppfostran, så mycket

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:46:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/qvinfolk/0203.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free