- Project Runeberg -  Qvinnan bland skilda folk /
254

(1881) [MARC] Author: Amand von Schweiger-Lerchenfeld Translator: Axel Gabriel Engberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

254

DET MODERNA JAPAN.

på den engelska beskickningens medlemmar, af hvilka nio vid tillfället
mer eller mindre svårt sårades. Det var vid den tidpunkt, då mikadon
som nogast hunnit framträda ur sitt mystiska dunkel, och Kiotos
befolkning kunde ej lära sig förstå möjligheten af, att barbarer finge
uppbygga sig med åsynen af denne gudaättlings ansigte. Men i Japan
hafva under tidrymden af ett enda årtionde tilldragit sig saker utan
motsvarighet inom något annat, vare sig folks eller tidehvarfs historia.
Nu vet österns Rom lika litet, som dess öfriga städer, af några hinder
för samfärdseln med dessa samma barbarer, och öfver dess huslabyrint
ljuder lokomotivets gälla hvissling — denna, vi hade så när sagt,
hemlandston, som, i synnerhet i aflägsna och för den europeiska kulturen
främmande land, så underbart tilltalar hvarje barn af denna kultur.

Mellan de sex armarna af Jodogava, som från Kioto hitåt riktar
sitt lopp, ligger Osaka, "Japans Venedig". Vi kasta en flygtig blick på
dess af djunker och farkoster af alla slag öfversållade kanalnät och taga
derefter plats på första, bästa bantåg, för att efter en knapp timmes
färd inträffa i det väldiga Kioto-Rom. Detta, liksom dess namne vid
Tibern, är, om ock af annat skäl, blott en skugga af sig sjelft; med
det andliga öfverhufvudets flyttning från den kring Marujamas bergshöjd
byggda staden är det ock slut med dennas forna glans, som försvunnit
med prestadömmets lyckliga tider och ej kan, i den formen åtminstone,
bringas åter med ali invånarnas sträfsamma flit och i öfrigt berömvärda anda.

I Kioto finnas ej mindre än ett tusen fyratio pagoder, af hvilka
nio tiondedelar tillhöra buddha-, den öfriga tiondedelen sinto-kulten.
Japanernas äldsta religion består i dyrkan af naturkrafterna, särskildt
af himmelen och de makter, hvilka förmedla umgänget mellan den
osynliga gudomligheten och menniskorna. Dessa mellanmakter utgöras
af vissa, den höge och i ett otillgängligt ljus boende solguden
underordnade, gudomliga väsenden, så kallade skyddsgudar eller kamier.
Kami-kulten är jämnårig med Japans egen historia, men har modifierats
genom sedermera framträdande religiösa åsigter; med en kinesisk
benämning äfven sinto kallad, utgör den Japans egentliga statsreligion
och är nära införlifvad med landets sociala och politiska skick, på
alldeles samma sätt som Kong-fu-tses lära med den kinesiska sedeläran
och den patriarkaliska organisationen af Kinas såväl stat som familj.

På sinto-läran grundade sig den i den militäriska myndighetens
ställe trädande sinto-teokratien, hvilken i en följande tid måste rymma
fältet för buddhaismen. Sistnämnda lära uppträdde i Japan omkring
medlet af vår tideräknings sjette århundrade och slog öfverallt i landet
djupa rötter. Buddha eller konungasonen Sakjamuni hade ej tagit den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:46:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/qvinfolk/0258.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free