- Project Runeberg -  Qvinnan bland skilda folk /
306

(1881) [MARC] Author: Amand von Schweiger-Lerchenfeld Translator: Axel Gabriel Engberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

306

NORD A M ERIKA.

revideras och det på sådant sätt, att qvinnan uncler makens lifstid äger
lika mycken kontroll, som han, öfver den genom bådas gemensamma
arbete och gemensamma uppoffringar förvärfvade förmögenheten, att
hon blifver mannens arfvinge till samma utsträckning, som han är
hennes, samt att hon ända till sin död äger att genom testamente
förordna om lika del af den gemensamma förmögenheten, som mannen.

Det lider intet tvifvel, att ju vissa delar af lagstiftningen, särskildt
de, hvilka angå egendoms-, arfs- och personliga rättigheter, afgjordt
omhuldat mannen på qvinnans bekostnad och ännu göra det. På detta
område låter för den skull en förbättring af qvinnans sociala ställning
ganska väl tänka sig och samtliga kulturland hafva också vidtagit flera,
åt tillgodoseendet af detta rent praktiska behof syftande, om ock
skäligen hofsamma reformer. Hvad derutöfver är, kan kallas tomma
hjern-spöken, för att ej säga galenskap. Hvad skall man till exempel tänka,
då en af dessa ifrerskor beklagar sig öfver eller till och med
protesterar mot presternas sed att inleda sin predikan med helsningsordet:
"Högt älskade bröder!" — alldeles, säger hon, som räknade de
qvinnorna för ingenting eller för ej närvarande — eller då en annan
förklarar äktenskapet för ett ofullkomligt uttryck af förhållandet mellan
båda könen, ja, för ett rent "oheligt tillstånd"?

Emancipationens förkämpar hafva, som vi redan nämnt, ej stannat
vid frågor af rent social beskaffenhet; de hafva äfven gripit öfver på
naturvetenskapens område och framställt qvinnan såsom den högsta och
mest fulländade organism i naturen. "Mannen är blott djurens
urbild, medan qvinnan, till följd af de själsgåfvor, med hvilka hon
utrustats, är att hänföra under den himmelska rangordningen. Han är
jordens herre och hon är himmelens sändebud." En artig europe skulle
här infalla: "Ja visst: ty hon är en engel!" — I nyssnämnda lära ligger
för öfrigt en motsägelse, den nämnligen, att mannen uttryckligen
erkännes såsom "jordens herre", hvilket ju är hvad emancipationens
förkämpar just vilja bestrida.

Ju djupare man intränger i dessa teorier, desto tydligare skönjer
man — spiritismens hästhof. Emancipationsvurmarna hafva upphöjt
qvinnan till rang af ej mer och ej mindre än profetissa. De betona
härunder uttryckligen qvinnans förmåga att "sätta sig i förbindelse med
de himmelska sfärerna", och denna öfversvinnelighet är verkligen nära att
betaga frågan hela det allvar, som onekligen ligger på dess djup. Ja,
svärmerskorna i Ohio och Massachusetts gå ännu längre; de förklara
vetenskapen visserligen vara ett mannens obestridliga område, men
denna vetenskap är, liksom dess idkare, grof och sinlig. Såsom dess

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:46:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/qvinfolk/0310.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free