- Project Runeberg -  Qvinnans historia /
2

(1867) [MARC] Author: Ernest Legouvé
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Den ställning qvinnan för närvarande innehar, såväl
i hemmet som i samhället, är visserligen vida öfverlägsen
den hon förr innehaft. De delar af lagarna som röra
henne äro betydligt förbättrade. Sederna hafva fulländat
lagarnas värf. Den tid är nu förbi då döttrarna icke egde
någon arfsrätt, då systrar helt och hållet kunde utplundras
af bröder, då hustrun egdes af mannen såsom ett annat
lösöre, då modren måste vara sin son undergifven. Likafullt
finns det väl intet fält som framter flera fördomar att
bekämpa, flera orättvisor att utplåna, mera ondt att
godtgöra, och isynnerhet mera godt att verka! Man har ännu
icke ens bestämdt gjort klart för sig om qvinnan är en
varelse som kan och bör betraktas ur rättslig och
moralisk synpunkt.

Hvad är en qvinna? Detta är en lika invecklad som
vigtig fråga, ty af svaret, det vill säga af definitionen på
qvinnan, beror lösningen af problemet: hvilken plats inom
samhället bör tillkomma qvinnan i vårt århundrade?

Låtom oss se om icke en hastig blick tillbaka i flydda
sekler skall kunna hjelpa oss att besvara denna fråga:

Hvad är en qvinna?

Evas födelse och Skriftens herrliga ord tyckas
visserligen så fast med hvarandra förena man och qvinna, att
de endast utgöra tvenne delar af ett och samma helt;
likväl är hon, enligt Skriftens ord, tagen ur honom, skapad
för honom och honom ögonskenligen underlägsen.

Alla resandes skildringar sammanstämma deruti att
för oss intyga, att qvinnan bland de vilda folkslagen
är den som får bära tunga bördor, krigarnes vapen,
jägarnes fångst; hon är der mindre än en underordnad
varelse, hon är ett lastdragande djur.

Om vi inträda i den historiska verlden, se vi, under
medeltiden vid ett kyrkomöte, den frågan på fullt allvar
framkastas: Är qvinnan verkligen begåfvad med en själ?

Vi vilja slå upp filosofernas, poeternas arbeten. Några
säga att qvinnan är en engel; andra att qvinnan är en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:46:52 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/qvinhist/0006.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free