- Project Runeberg -  Qvinnans historia /
107

(1867) [MARC] Author: Ernest Legouvé
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FÖRLOENINaEN. GIFTERMÅLET. 107

damen, så framt hon hade låtit riddaren kyssa sig, egde
full rätt att behålla gåfvorna. Damen föredrog att
återlemna dem.

Härifrån härledde sig stiftandet af lifgeding bland de
germaniska nationerna och under feodaltiden. Af laga kraft
och fastställdt till en viss summa, blef, såsom vi längre
fram skola se, lifgedinget för makan en verklig
arfstill-hörighet, en rättsfråga emellan henne och hennes make.

Vi öfvergå nu till hemgiften. Ursprungligen gaf aldrig
hos något folkslag fadren hemgift åt dottren, medan man
ser nästan öfverallt, att han erhöll betalning för det han
öfverlemnade henne. Jakob betalar Laban genom ett
mångårigt arbete rättigheten att få gifta sig med Rachel ,).
Vulcanus föresätter sig att han skall återfordra den summa
han utbetalat åt Venus’ fader 2). Ingenting är
lättförklar-ligare. Den unga flickan var då endast en egendom som
fadren öfverlät åt mannen; men när civilisationen, i sin
utveckling, hann att gifva åt qvinnan ett slags personlighet
och individuela rättigheter, när giftermålet icke längre
gaf henne till pris åt mannen, fann denne för godt att
försäkra sig om en summa penningar för att godtgöra sig
för bestridda utgifter, och härifrån härleder sig stiftandet
af hemgiften. Jag har likväl icke kunnat finna några
spår af denna stiftelse i Bibeln; men från Greklands äldsta
tider möter oss otaliga vittnesbörd om sådana stiftelser.
Penelopeia hade erhållit en hemgift af sin fader Ikaros 3).
Athens och Spartas lagar intyga samma sed, och den tyckes
äfven hafva gifvit anledning till några ytterligheter, emedan
Solon förbjuder en qvinna att medföra större hemgift åt
sin man än trenne klädningar och litet husgeråd af föga
värde4). Men trots denna lag blef den unga
athenien-siska flickans hemgift snart nog bestämd före giftermålet

’) Generis, XXXI.

2) Odysseia, VIII, v. 319.

3) Odysseia, II, Telemakos säger: »Om min fader är död, måste jag
återlemna mycket åt Ikaros, min moders fader.

4) Plutarkos, Solons lefnad.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:46:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/qvinhist/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free