- Project Runeberg -  Qvinnans historia /
192

(1867) [MARC] Author: Ernest Legouvé
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

192

MAKAN.

detta lyxfulla, lättjefulla lif, i dessa balsamdoftande
trädgårdar, midt ibland allt hvad jorden egde mest utsökt,
midt i denna vällefnad, denna organiserade vällust,
föreställen eder hvad de måste lida!

Sådan är bilden af harem, det vill säga furstens och den
rike mannens boning. Men månne då den enskildes, den
fattiges tak erbjöd hustrun en ljufvare tillflyktsort? Nej.
Allt der påminner henne om hennes beroende och hennes
underlägsenhet. Den hinduiska qvinnan får aldrig
förblifva sittande om hennes man står, icke heller får hon
smaka af de husliga anrättningarna, förr än mannen gifvit
henne sitt tillstånd dertill, icke heller inträda i
sängrummet utan att först vördnadsfullt kyssa sin herrskares
fötter! ’)

Sådan är äktenskapsstiftelsens utgångspunkt här i
verlden; sådant är det stackars föraktade, förlorade,
för-slafvade barn, som orienten framställer för den
civiliserade vestern såsom representant af makan.

Rom höjde denna förnedrade typ, och det enda ordet
matrona uttrycker den romerska hustruns höga anseende.
Längre fram i tiden möta oss nya framsteg. Under den
kristna religionens inflytande inträngde begreppet om
kyskhet i äktenskapet och begreppet om själens ömhet i
hustruns hjerta; men i trots af dessa förbättringar förblef
likväl äktenskapets väsende och den älskade qvinnans
moraliska personlighet ännu länge en myster. Ännu tio
århundraden efter Kristus, under feodalväsendet, hade
verlden icke uppfattat det sanna begreppet om
äktenskapet, hvilket bäst bevisas af den åsigt som gjorde sig
gällande hos hjertan, hvilka voro mest egnade att uppfatta
detsamma. Om någon qvinna kan framställa för oss den
rena typen af en maka, så är det Heloisa. En
obegränsad, en allenaherrskande lidelse hänförelse för Abelards
snille, svartsjuk ömhet om hans rykte, en kraftig vilja,
ett spänstigt sinne och stor förmåga att inhemta kunskaper,

’) Digest of Hindu law, t. II.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:46:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/qvinhist/0196.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free