- Project Runeberg -  Rännstensungar och storborgare /
353

(1924) [MARC] Author: Emil Norlander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida -
XLIII. En presskongress i Berlin 1908. — Kejsaren på sin kant. — Ett storartat mottagande detta oaktat. — Till Paris. — Vidare till London. — En ordentlig fog. — Åter till världsmetropolen och till en revypremiär på Casino de Paris.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

för särskilt inbjudna den föreställningen gives, för kritikens
spetsar, för mera framstående personer i samhället, teaterns
speciella gynnare och vänner samt för de uppträdandes plus
teatertjänstemännens närmaste.

Den publikens dom kommer dock aldrig i tryck, vadan
premiärpubliken anländer till teatern andra kvällen, utan att ha en
aning om vad kvällen skall bjuda på.

Casino de Paris, världsstadens förnämsta revyscen, ligger
ett gott stycke upp mot Paris’ höjder bakom Stora operan samt
är en tämligen stor teater med endast en rad, balkonger, en stor
parkett samt en duktigt tilltagen »promenoir»; den senare bakom
parkettlogerna och billig, vi vilja minnas fem francs, samt utan
sittplatser. Teatern, som gör ett varmt och behagligt intryck,
är helt enkelt idealet för en revyscen.

Hit kom nu strax före kl. 20,30 (Paristid) en utvald publik,
herrarna i högtidsdräkt och damerna i ingetalls. Ja, man får
allt taga sig ned till en badstrand för att få se så mycken
nakenhet som i teatersalongerna i Paris. Gud vet, för resten, om
man inte är mera påklädd vid badstranden. Nå, för en
främling var all denna prakt naturligtvis ett plus och en viss
avbetalning på den dyra biljetten.

Vid entrén överlämnades en ståtlig rosenkvast åt varje dam,
och så satte man sig till rätta på den plats som ouvreusen mot
en framtvingad dricksslant anvisat en. Det var dess bättre god
tid att betrakta publiken, bland vilken man till sin häpnad såg
en hel massa Stockholmsansikten. Där satt t. ex. friherrinnan
Ellen Cederström, litet längre bort såg man fru Lisa Brydes
rena profil och bredvid fru B. tittade Mary Gräbers soliga nuna
fram. Vidare såg man den bekante dansmästaren Orvar Björk,
mera parisare än övriga svenskar tillsammans och den tiden
dansledare på den förnämliga restaurangen King George på
Place Vendôme. Den svenska revyvärlden var representerad
av en stockholmsk och en göteborgsk revyförfattare (jo, jo,
man följer med sin tid!) och Scalateaterns i Köpenhamn dir.
Skaarup var närvarande för att bevaka det danska intresset.

Ja, så går då ridån upp för den nya revyn »Paris qui Jazz! ..»,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:52:17 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rannsten/0355.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free