- Project Runeberg -  Realisme og Realister : Portrætstudier og Aforismer /
134

(1879) [MARC] Author: Herman Bang
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fra Frankrigs Literatur - Honoré de Balzac

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

134
glemte og forkrøblede i Provindsernes Kroge, drager han frem
af Forglemmelsen og Støvet, han fortæller os om dem, han gjør
dem til Heltinder, og hvis de undertiden rødmer ved at stilles
saaledes frem for Lyset, saa glemmer de det snart og takker
ham, der huskede, at ogsaa tidlige Rynker og graanede Håar
kan være Hylster om et Hjerte . . .
Og seiv dem, der smiler ad disse Heltinder, tvinger han til
at tro paa dem; hans lagttagelse er altfor fin, altfor overvældende
og altfor klar, han imponerer os med sine uendelige Detailler,
overbeviser os med sit indtrængende Kjendskab han kjender
og anatomerer Legemet, udforsker og dissekerer Sjælen. Hvor
mange Målerier skylder vi ham ikke . . .
Først og fremmest Eugenie Grandet og hendes Moder. Der
er Intet af Zolas næsten planløse Ophobning af Enkeltheder, Alt
er nødvendigt i Billedet, hver Detail kaster nyt Lys over Fi
gurerne, føjer et nyt og slaaende Træk til Karakteren. Eugenie
er en af de skjønneste Skikkelser i den franske Literatur, jom
fruelig, ædel og ren, ren som en tænkende Kvinde er det, der
véd, hvad hun ofrer ved at blive bestandig ugift og sin Kjær
lighed tro, og som netop bliver sand og stor paa Grund af denne
Bevidsthed, der gjør Ofret dobbelt stort og Resignationen dobbelt
ophøjet. Thi kun hun, der véd, hvad hun ofrer, bringer i Sand
hed et Offer og Bevidstheden er ogsaa hos Kvinden mere
værd end Übevidstheden.
Men nåar Balzacs Kvinder ofrer deres Kjærlighed, ofrer de
Alt: de er altfor meget Mennesker til ikke at vide det. Og
Coralie, der dør glad, fordi Døden befrier hende fra at van
hellige sin Kjærlighed, Frøken d’Espregnon, der ofrer sig for sin
Slægt, Lady Brandon, hvem Moderkjærligheden gjør Døden saa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/realisme/0152.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free