- Project Runeberg -  De religiösa rörelserna i Ryssland /
16

(1891) [MARC] [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Det kyrkliga monopolet och dess verkningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

som gör sitt bästa för att släpa henne ned till
helvetet. Men då detta är hans yrke, kan han
ej hjelpa det, och man synes ej hysa någon
särskild illvilja mot honom för det. Han kan,
då han behandlas väl, visa ädelmod till
gengäld, och ofta fördrar han grofva oförrätter.
I en legend om »Djefvulen och Skomakaren»
berättas, huru en smed kände deltagande för
djefvulen, hvilken alla förolämpade, och ritade
af hans porträtt på väggen i sin smedja. När
han inträdde, brukade han helsa djefvulens
porträtt sålunda: »Huru står det till, kamrat?»
Härför belönade djefvulen honom med att gifva
honom framgång i sitt yrke. Men sedan
smeden dött, blef djefvulen misshandlad af hans
son, som brukade slå honom i hufvudet med
hammaren och spotta honom i ansigtet vid
återkomsten från kyrkan. Till sist förlorade
djefvulen tålamodet och hämnades på ett sätt
som ej kan närmare återgifvas. Den unge
mannen var redan på väg till stupstocken, då
djefvulen plötsligt visade sig och lofvade att,
om han hädanefter ville behandla honom med
samma vördnad som fadern, rädda honom från
en skamlig död. Detta skedde, och den unge
mannen åtnjöt sedan lycka och välgång.

Gud fader och Guds son stå, enligt
folkföreställningen, i alldeles samma förhållande till
hvarandra som en jordisk fader till sin son. Gud
fader anses vara hård och grym och behandlas
derför i folksägnen med en viss illvilja. Sonen
deremot är bondens försvarare mot hans rike
förtryckare. Stundom omintetgöras Guds

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:00:22 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/religrys/0022.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free