Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII. Pashkoffiterna
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
provinser, under det att en mängd kastas i fängelse
och kvarhållas der stundom åratal, innan deras
sak underställes ransakning. Deras »brott» är
vanligtvis detsamma. De hafva gifvit bort
nya testamentet eller någon evangelisk skrift;
de hafva hållit ett bönemöte eller inbjudit sina
grannar till en bibelbetraktelse, hvarför de
behandlas som de gröfsta brottslingar, alldeles
såsom det var i Sverige under
»konventikelplakatets» dagar.
Det ryska presterskapets ifriga bemödanden
att med despotismens våld kväfva den fria
andliga rörelsen variera stundom med högst
intressanta, nästan grotesk-komiska försök att
medels offentliga disputationer omvända
kättarne och förhindra kätteriets utbredning. Till
den änden utsändas ortodoxa »missionsprester»,
som anordna dylika disputationsmötens
hållande. Det har händt att ända till 6,000
människor varit samlade för att åhöra debatter
mellan desse missionsprester å ena sidan och
representanter för sekterna å den andra. Det
fordras ej så litet mod att vid dylika tillfällen
uppträda mot presterna, ty det vanliga är, att
presten, då han — såsom oftast händer — ej
genom öfverbevisningens makt kan tysta sin
motståndare, vredgad öfver sitt nederlag låter
polisen eller en gendarm, som alltid stå bakom
prestens argument för att gifva dem kraft och
eftertryck, gripa motståndaren och kasta
honom i fängelse för att sedan sändas till
Sibirien. Stundom händer ock att den fanatiska
hopen vid dylika tillfällen öfverfaller och
misshandlar dem som våga uppträda och motsäga
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>