Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
’266
en brygga mellan jorden och himmelen — till
en strålande Elias-vagn, hvarpå de föras från
jordens "töckniga dälder" till det himmelska
Jerusalem, till lefvande Guds stad, till "Jehovahs
thron", för att i evig frid dväljas i deras Faders
många boningar.
Jerusalem är den stora valplatsen för Guds
strid mot den fallna mensklighetens fiender, och
detta är orsaken, hvarföre dess blotta namn ofta
kommer de trognas hjertan att slå, då det
liksom upplifvar minnet af Guds dråpliga verk.
Jerusalem har derföre af några skriftställare
fått namn af den "christna verldens hufvudstad",
och om någon stad gör skäl för detta namn, så
är det visserligen denna.
På samma gång Jerusalem är skådeplatsen
för Guds största kärleksunder, så är denna
staden äfven stället, der verldens största svnd blifvit
begången. Här hafva menniskorna, under det de
frikände mördaren, med de bittraste anklagelser
öfverhopat den ende rene oskyldige, som efter
fallet funnits ibland dem. Här hafva de fällt
Lifsens Furste såsom saker till döden. Här
hafva de korsfäst Herrlighetens Herre. Guds straff
synes derför särskildt hvila öfver denna stad;
ty på intet ställe i verlden hafva menniskorna
i hat och blodtörst så slagtat och sönderslitit
hvarandra som här.
Fyratio år efter denna mordgerning blef
staden belägrad af en Romersk här under Titus.
De christna flydde då undan, ihågkommande Mä-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>