- Project Runeberg -  Apocalypsis revelata... Uppenbarelseboken afslöjad / Förra delen /
182

(1916-1919) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Carl Johan N. Manby
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

182 APOCALYPSIS REVELATA - [Vers 14.

Kött, och bodde ibland oss, och vi sågo Dess härlighet, en
härlighet såsom en af Fader Enfödds», 1: l-14.

Den som förstår dessa ord med hänsyn till deras invärtes
mening, och tillika jämför med dem de saker, som i Nya
Jerusalems Lära om den Heliga Skrift, såsom ock med några,
som i Nya Jerusalems Lära om Herren, äro skrifna, kan
se, att själfva det Gudomliga Sanna i det Ord, som förut hade
funnits i denna världen, om hvilket i n. 11, äfvensom det som
är i detta Ord, som nu för tiden finnes, förstås med »Ordet»,
som »i en begynnelse var hos Gud», och som »var Gud»;
men icke Ordet, betraktadt i språkens ord och bokstäfver, utan
betraktadt i sitt väsende och lif, som ifrån det innersta är i dess
ords (uttrycks) och bokstäfvers meningar. Ordet från detta lif
lefvandegör viljans böjelser hos den människa, som heligt läser
det, och från det lifvets ljus upplyser det hennes förstånds
tankar, hvarföre det hos Johannes säges: »I Ordet var Lif, och
Lifvet var människornas ljus», vers 4. Detta gör Ordet,
emedan Ordet är från Herren och om Herren och sålunda [är]
Herren. All tanke, tal och skrift, drager sitt väsende och lif
ifrån den som tänker, talar och skrifver: människan är med sin
beskaffenhet i dem; i Ordet däremot är Herren Allena. Men
det Gudomliga Lifvet i Ordet känner och förnimmer ingen,
utan den som är i andlig böjelse för det sanna när han läser
det, ty denne är i Herrens förbindelse genom Ordet. Det är
något visst, innerst påverkande (afficierande) hjärta och ande,
som med ljus inflyter i förståndet, samt vittnar. Dylikt, som
hos Johannes, betecknas med dessa [ord] i första kapitlet af
Skapelseboken:

»/ en begynnelse skapade Gud Himmelen och Jorden, och
Guds ande rörde sig öfver vattnens ansikten; och Gud sade:
varde Ljus, och det vardt Ljus», vers l, 2, 3. »Guds ande»
är det Gudomliga Sanna, sammalunda »Ljus»; det Gudomliga
Sanna är Ordet, hvarföre när Herren kallar sig »Ordet», kallar
Han sig äfven »Ljuset», Joh. 1: 4, 8, 9. Dylikt förstås äfven
med dessa [ord]

hos David: »Genom Jehovahs Ord hafva Himlar gjorts,
och genom Hans muns Ande all deras Här», Psalm. 33: 6.

I en summa, utan Ordets Gudomliga Sanna, hvilket (Ordet)
i sitt väsende är Herrens Gudomliga Kärleks Gudomliga Goda

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:05:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/revelata/1/0188.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free