Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
[N:r 256.] FEMTE KAPITLET 233
betecknar, att i Herren af evighet och däraf i Hans Gudomliga
Mänskliga är Himmelens och Församlingens allt, det Gudomliga
Goda och det Gudomliga Sanna, och den Gudomliga Makten,
och ifrån Honom i dem [, som äro i Himmelen och i [-Församlingen].-] {+Försam-
lingen].+} - [VERS 14.] "»Och de fyra Djuren sade Amen»
betecknar Gudomlig bekräftelse från Ordet. - »Och de tjugufyra
Äldste nedföllo och tillbådo [den] till tidsåldrarnas tidsåldrar
Lefvande» betecknar förödmjukelse inför Herren och utaf
förödmjukelsen Hans tillbedjande af alla Himlarna, ifrån Hvilken och
i Hvilken är det eviga Lifvet.
Förklaring.
256. [VERS 1.] -»Och jag såg i den på Tronen Sittandes
högra hand en Bok skrifven innantill och baktill» betecknar
Herren med hänsyn till Själfva sitt Gudomliga ifrån evighet,
Hvilken tillkommer Allmakt och Allvetenhet, och Hvilken är
Ordet, Hvilken ock utaf Sig Själf känner allas lifstillstånd i
Himlarna och på Jorden, i allt det särskilda och i allt det
allmänna. Med »den på Tronen Sittande» förstås Herren med
hänsyn till Själfva det Gudomliga, från Hvilket Hans Mänskliga
är, förty det följer, att »Lammet tog Boken ur den på Tronen
Sittandes högra hand», vers 7, och med »Lammet» förstås
Herren med hänsyn till det Gudomliga Mänskliga. Med »Boken,
skrifven innantill och baktill» förstås Ordet i allt det särskilda
och i allt det allmänna, med »innantill» i allt det särskilda, och
med »baktill» i allt det allmänna. Med »innantill och baktill»
förstås äfven Ordets inre mening, som är den andliga, och dess
yttre mening som är den naturliga. Med »högra handen» för^
stås Han Själf med hänsyn till allmakt och allvetenhet, emedan
det handlas om utforskandet af alla dem i himlarna och på
Jorden, öfver hvilka den yttersta Domen skall vara, och om deras
skiljande. Att Herren såsom Ordet vet allas lifstillstånd i
himlarna och på jorden af Sig Själf, är emedan Han är själfva det
Gudomliga Sanna, och själfva det Gudomliga Sanna känner utaf
Sig själft alla ting; men detta är en hemlighet, som är af täckt
i Änglavisheten om den Gudomliga Kärleken och den
Gudomliga Visheten. Att Herren med hänsyn till Själfva det
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>