- Project Runeberg -  Apocalypsis revelata... Uppenbarelseboken afslöjad / Förra delen /
435

(1916-1919) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Carl Johan N. Manby
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

N:r 458.] NIONDE KAPITLET 435

[skola de vara] rättfärdiga, mina plantors telning, mina
händers Verk», Esaj. 60: 21. »Jehovah, vår Fader [är] Du, vi
[äro] leret, och Du vår Krukmakare, och dina händers Verk
vi alle», Esaj. 64: 7 (8).

458. »Att de icke skulle tillbedja demonerna» betecknar,
att de sålunda äro i sina begärelsers ondskor, och göra ett
med sina likar i helvetet. Med »demoner» betecknas det ondas
begärelser härstammande från världskärleken: orsaken är den,
att i Helvetet de kallas Demoner, som äro i de begärelserna;
och jämväl blifva de människor, som äro i desamma,
demoner efter döden. Det är ock förbindelse af sådana människor
med dem; ty hvar och en människa är förbunden med andar
med hänsyn till böjelserna, ända därhän att de göra ett. Utaf
hvilka saker är uppenbart, att det att »tillbedja demonerna» är
att offra åt de begärelserna utaf kärlek till dem. Den alltså
som åkallar blotta tron, såsom sin religions hufvud, eller såsom
sin afgud, denne, emedan han icke undersöker något ondt hos
sig, som han må kalla synd, och fördenskull icke vill genom
bättring aflägsna detta, förblifver i det. Och emedan allt ondt
är hopblåst (hopsmält) utaf begärelser, och icke är annat än
ett knippe af begärelser, så följer att den som icke undersöker
något ondt hos sig, samt flyr det såsom synd emot Gud,
hvilket endast sker genom bättring, blifver efter döden en
Demon. Icke annat betecknas med »demoner» och
»demonväsenden»*, än sådana begärelser, på följande ställen:

»De offra åt Demonerna, en icke-öud», 5 Mos. 32: 17.
»Israels söner skola icke offra** vidare åt Demonerna, efter
hvilka de hafva bedrifvit hor», 3 Mos. 17: 7; Psalm. 106: 37.

»Sammanstöta (möta) skola Ziim med Ijim, och en
Skogs-Demon skall möta sin kamrat», Esaj. 34: 14. »Sjunga*** skola

* I latinet: »dcemonesi> och »dcemonicn>. Båda orden äro grekiska, och
det sistnämnda med. sitt motsvarande latinska dcemonia förekommer i
textversen, ehuru det är öfversatt med »demoner» såsom liktydigt med
»demonväsenden». I förklaringen förekommer emellertid ordet dcemones, och nu
här båda orden, hvilket belysningsvis påpekas. Öfvers.

** Då vi enligt hebr. och Schmidius läst sacrificabunt, i st. f.
sacrifica-bant (»offrade»). Öfvers.

*** Omöjligt är ej, att här förekommer ett tryckfel. Enligt hebr. och
Schm. skulle det stå cubent, »ligga», i st. f. cantabunt, »sjunga». Öfvers.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:05:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/revelata/1/0441.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free