- Project Runeberg -  Apocalypsis revelata... Uppenbarelseboken afslöjad / Senare delen /
309

(1916-1919) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Carl Johan N. Manby
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

N:r 798.] ADERTONDE KAPITLET 309

Församling, är det som Petrus då bekände, hvilket var: Du,
du är Kristus, den lefvande Gudens Son, vers 16
därstädes. Med »himlarnas Rikes nycklar», hvilka äro, att
hvad-helst den Klippan, som är Herren, »bundit på jorden, skall
vara bundet i himlarna, och hvadhelst den löst på jorden, det
skall vara löst i himlarna», förstås att Herren har makt öfver
Himmel och Jord, såsom Han också säger i Matt. 28: 18,
således makten att frälsa de människor, som utaf hjärtats tro äro
i denna Petri bekännelse. Herrens Gudomliga verkning för att
frälsa människor är ifrån de första tingen genom de sista, och
det är detta som förstås med: »hvadhelst den bundit eller löst
på jorden, det skall vara bundet eller löst i himmelen». De
sista ting, genom hvilka Herren verkar, äro »pä jorden», och
visserligen hos människor. För den sakens skull, för att Herren
Själf måtte vara i de sista tingen såsom Han är i de första, kom
Han i världen, och iklädde sig det Mänskliga. Att all Herrens
Gudomliga Verkning är ifrån de första tingen genom de sista,
således ifrån Sig i de första och ifrån Sig i de sista tingen,
kan ses i Änglavisheten om den Gudomliga Kärleken och
den Gudomliga Visheten, n. 217, 218, 219, 221; och att
däraf härrör, att Herren kallas den Förste och den Siste, Alfat
och Omegat, Begynnelse och Ände, den Allsmäktige, kan ses
ofvanföre, n. 29, 30, 31, 38, 57. Hvem kan icke se, om han
vill, att människans frälsning (frälsande) är Herrens oafbrutna
verkning hos människan ifrån det första af hennes barndom
ända till det sista af hennes lif, och att detta är rent
Gudomligt, och aldrig gifbart åt någon människa? Detsamma är ett
sådant Gudomligt, att det är på samma gång Allnärvarelsens,
Allvetenhetens och Allmaktens sak. Och att människans
Omdaning och Pånyttfödelse, således hennes Frälsning (frälsande),
är allt af Herrens Gudomliga Försyn, kan ses i Änglavisheten
om den Gudomliga Försynen, ifrån början till slut. Herrens
själfva Ankomst i världen var endast för människans Frälsnings
(frälsandes) skull; för densammas skull antog Han det
Mänskliga, aflägsnade helvetena, och förhärligade Sig, och iklädde
sig den Allmakt äfven i de sista tingen, hvilken förstås med
att »sitta på Guds högra sida». Hvad är alltså
vederstyggligare, än att grunda ett Religionssätt, genom hvilket stadgas som
heligt, att nämnda Gudomliga myndighet och makt tillkommer män-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:06:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/revelata/2/0315.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free