- Project Runeberg -  Apocalypsis revelata... Uppenbarelseboken afslöjad / Senare delen /
337

(1916-1919) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Carl Johan N. Manby
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

N:r 820.] NITTONDE KAPITLET 337

om hvilket följer. Med »häst» betecknas Ordets förstående, och
med »hvit häst» Ordets inre förstående, n. 298; och emedan
detta betecknas med »hvit häst», och den andliga meningen
är Ordets inre förstående, därföre betecknas den meningen här
med den »hvita hästen». Att detta är Herrens Ankomst, är
emedan genom den meningen påtagligt synes, att Herren är
Ordet, och att Ordet handlar om Honom Allena, och att Han
är Himmelens och Jordens Gud, och att ifrån Honom Allena
den Nya Församlingen uppstår (är-till). Herren sade, att de
skola se människans Son kommande i Himmelens skyar med
härlighet och kraft, Matt. 17:5; 24:30; 26:64; Mark. 14:61,
62; Luk. 9: 34, 35; 21: 27; Upp. 1:7; Apostlagärn. 1: 9, 11. Och
detta sade Herren äfven, där Han talade med Lärjungarna om
tidehvarfvets fulländning, som är Församlingens sista tid, då
domen äger rum. Enhvar, som icke tänker utöfver
bokstafs-meningen, tror att när yttersta domen skall komma, skall Herren
synas i Himmelens skyar med Änglar och basuners ljud; men
att detta icke förstås (menas), utan att Han skall synas i Ordet,
kan vara tydligt af Förklaringen ofvanföre i n, 24, 642. Och
Herren synes påtagligt (uppenbart) i Ordets andliga mening:
det synes icke blott, att Han är Ordet, det är, själfva det
Gudomliga Sanna, äfvensom att Han Själf är det innersta af Ordet
och därföre dess allt, utan äfven att Han Själf är den ende
Guden, i hvilken är Trefaldighet, således allena Himmelens och
Jordens Gud, och dessutom att Han kom i världen, för att Han
måtte förhärliga sitt Mänskliga, det är, göra det Gudomligt.
Det Mänskliga, som Han förhärligade, det är, gjorde Gudomligt,
var det Naturliga Mänskliga, hvilket Han icke kunde förhärliga
?ller göra Gudomligt [annorlunda], än genom upptagande af
?tt Mänskligt i en Jungfru i den naturliga Världen, med hvilket
Han då förenade sitt Gudomliga, som Han hade ifrån evighet.
Detta förenande skedde genom frestelser tillåtna (inlåtna) mot
sitt upptagna Mänskliga, af hvilka den sista var kors-Lidandet,
och tillika genom uppfyllandet af Ordets alla ting, icke allenast
genom uppfyllandet af Ordets alla ting i dess naturliga mening,
utan äfven genom uppfyllandet af Ordets alla ting i dess
andliga mening och i dess himmelska mening, i hvilken, såsom
ofvan sades, det handlas om Honom Allena. Men om dessa
saker må ses de ting som äro uppdagade i Nya Jerusalems

22

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:06:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/revelata/2/0343.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free