- Project Runeberg -  Hur vi gjorde revolution /
186

(1921) [MARC] Author: Émile Pataud, Émile Pouget With: Petr Kropotkin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

186

en eiler annan form vid teatrarna, hade organiserat sig i
fackföreningar. Och i enlighet med vad som skedde överallt
annars i det sociala livet, var det nu dessa organisationer som
upprätthöll:) teatrarnas verksamhet.

Och här som överallt hade talangen inga anspråk på
företrädesrättigheter. Ersättningen var lika med den som
erhölis i alla andra korporationer. Denna likhet i förmåner,
denna sociala nivellering, som höjde de vanlottade till ett
komfortabelt liv, stötte en del av scenens privilegierade, vilka
skulle funnit sig i vilket socialt tillstånd som helst, blott
teaterns artister fingo en privilegierad undantagsställning som
toppfigurer. De blevo indignerade, klagade hög’jutt att
barbariets æra hade inbrutit och emigrerade, görande gemensam
sak med de andra, som berövats sina företrädesrättigheter.

Dessa stackars fåfänga kommedianter voro mera
behärskade av vinningslystnad än av intresse för konsten. De
verkliga artisterna däremot, som i teatrarna icke sågo en mer
eller mindre dyrbar utställning, men den sanna och enkla
konsten, stannade hos folket. De offrade guldet och
anpassade sig till den nya miljön.

Den gamla organisationen av teatrarna blev naturligtvis
fullständigt förändrad. Direktörer, förläggare, aktieägare voro
produkter av den kapitalistiska regimen, som försvunno med
denna. Tillsammans med kommersialismen försvann också
den s’ags konst, som blott misskrediterade detta begrepp och
icke hade annat syfte än att vara vinstgivande, göra
finansiella succéer på ett sätt, som minst sagt var osmakligt. Så
snart man icke längre spelade för att tjäna pengar, och
publiken icke längre lockades medelst skrikande reklamering,
förädlades dess smak, som ända hittills blivit missledd.

Det bildades sammanslutningar av artister i enlighet med
de olika konsterna — musiker, dramatiker, sångare —
sammanslutningar som kommo till stånd på basis av ömsesidigà
sympatier, sammanslutningar som, levde ett liv i gemensamhet
och verkade tillsammans på en bestämd scen.

Teatrarna, såväl som, dekorationer, kostymer och
annat tillbehör, som nu var social egendom, ställdes gratis till
deras förfogande. När det gällde att ersätta ett förbrukat
material med nytt, eller det gällde uppförandet av ett nytt
stycke, satte teatergrupperna sig i förbindelse med vederbö-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:07:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/revolution/0187.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free