- Project Runeberg -  Revy i literära och sociala frågor. Under medverkan af flere författare utg. af Gustaf af Geijerstam / 1886 /
30

(1885-1886)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

30

Hafva nu verkligen alla dessa förebilder stått fadder vid
romantismens födelse? Och om så är, borde icke rätteligen
ännu flere räknas med som vittnen till högtidligheten? Borde
man icke nämna Marivaux, som med lätthet skulle kunna känna
igen sig i Mussets proverbes, får man glömma Chateaubriand,
som skulle kunna spegla sig i vissa af Hugos verser, skulle icke
Perrault kunna bestrida Nodier fesagorna, och skulle icke mad.
Staël kunna betrakta George Sands konstnärsromaner som ett
ingrepp i sina eganderättigheter? Om den historiska romanen
Cinq Mars är en studie efter Walter Scott, är icke hela Mussets
diktning en omplantning af Byron på fransk jordmån, och har
Vitet så orätt, när han säger om hans små saynètes, att de
gifva intrycket af en mästerlig öfversättning men dock af en
öfversättning?

Alla dessa skulle kunna göra rättigheter gällande, men
ingen — hvarken de nu nämnda eller de förut citerade —
hvarken de, som den romantiska skolan sjelf använde som ett
slags bulvaner eller de, som literaturhistorikerne uppleta för att
rädda den historiska kontinuiteten, äro romantismens rätte fäder.

Romantiken har hvarken far eller mor, det var detta, hon
alltid kände. Hon står ensam i verlden både i Frankrike, der
hon i förtviflan tillgrep Ronsard för att slippa blifva hittebarn
och i Sverige, der hon stälde sig under skuggan af Stjernhjelms
vingar, ja till och med i Tyskland, der hon, ehuru onekligen
minst sjelfständig, likväl genom yttre band mer än genom inre
tillhörde medeltiden. Allt, hvad man kan säga, är att hon
uppsöker södern, derför att hon är ung och eldig, att hon är
religiös och erotisk, derför att hon är svärmisk, och att hon är
oppositionell, derför att hon är modern och derför också kritisk
till anda och åskådningssätt.

Att romantismen gör ett så starkt afbrott, beror derpå, att
literaturen icke. på länge följt med sin tid. En blick på
kejsardömets och restaurationens literatur skall visa oss detta. De
fakta, som komma att anföras, äro hemtade ur Nettements och
Bonnefons arbeten.

Napoleon visade under sitt skräckvälde ett olycksbådande
intresse för literaturen, som yttrade sig i förvisningsdomar mot
mad. Staël och förföljelser mot Chateaubriand, tidehvarfvets

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:07:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/revyilos/1886/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free