- Project Runeberg -  Revy i literära och sociala frågor. Under medverkan af flere författare utg. af Gustaf af Geijerstam / 1886 /
93

(1885-1886)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

93

som riktat svenska literaturen med oförgängliga alster af sitt
rika snille och sitt varma hjerta. Och som till tack blifvit
mera hånad, mera skymfad än de fleste; och uu får på utländsk
botten kämpa sin hårda kamp mot nöden. — Vårt land och
vår tid, som yfves af sin Upplysning och sin humanitet, har icke
rum för en ande som hans.

Men så är ju de stora snillenas vanliga lott. Skymtar man
icke i verldsliteraturens galleri öfver allt deras bleka ansigten
med de lidande dragen; och deribland också Heinrich Heines
egen intelligenta’ fysionomi. Äfven honom hade fäderneslandet
utstött; och när bitterheten grep honom, sade också han att
fosterlandet »värkt bort». Men i hans diktning ljuder dock
bakom hånet hans förtärande hemlängtan, och just i alla de
beska sanningarna ligger hans fosterlandskärlek inlindad. —
Ty han trodde och hoppades på ett nytt Tyskland; och detta
land älskade han.

Äfven .mot Das junge Deutschland sökte man på sin tid
skydd med lagliga medel; men hvad uträttades dermed? Karl
Gutskow fick tre månaders fängelse för sin roman Wallymen
just detta gjorde hans namn kändt i vida kretsar. Och i trots
af socialistlagar och andra tvångsåtgärder, och fast jernbanden
hvilar tungt öfver det tyska riket, växa Karl Marx’ aldrig
för-qväfda idéer starkare år från år.

Denna reaktion mot det konventionella sedlighetsbegreppet
är ju icke heller något nytt. Den har haft sina förkunnare i
alla tider, från och med Plato till Byron — för att icke nämna
Luther, som slog sitt stora slag för köttets frigörelse — och
många fler.

Heine gör på ett annat ställe i nyss citerade arbete
följande djupa tolkning af andemeningen i Goethes Faust:

»Det tyska folket är sjelft denne lärde doktor Faust, det
är sjelft denne spiritualist, som med anden ändtligen inser
andens otillräcklighet och fordrar materiella njutningar samt
åter-inrymmer åt köttet dess rättigheter. Men ännu intagen af den
katolska poesins symbolik, deri gud gäller som representant af
anden och djefvulen af köttet, fattar man denna köttets
rehabi-litation som ett affall från gud och ett förbund med djefvulen.

Och det skall ännu dröja någon tid, innan det, som i denna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:07:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/revyilos/1886/0099.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free